Alby - handelsstaden

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=8f32feaf-397f-4859-a193-ec7707f6bd7e

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=29f71041-867c-4f25-b4f1-6e675796015c

Alby är en starkt växande stadsdel med bostäder, arbetsplatser och ett rikt kultur- och idrottsliv. Närheten till natur och gröna parker ger möjlighet till ett hälsosamt liv för både stora och små. Alby erbjuder också ett levande centrum med butiker, torghandel och restauranger.

Botkyrkabyggen har drygt 2000 bostäder i området. Nästan hälften är 3 rum och kök, men här finns lägenheter ända upp till 5 rum och kök, med extra vardagsrum och takterrass med milsvid utsikt. Många gårdar och lekplatser har nyligen rustats upp och husens fasader har fått ett lyft med nya färger.

Skolor och förskolor

I Albydalen finns tre förskolor samt Kvarnhagsskolan, som är en F-9 skola. Närmaste gymnasieskola är St Botvids gymnasium i Hallunda.

Kultur, sport och fritid

I Alby finns Subtopias kreativa miljö med bland annat konst och cirkusskola. På Alby IP finns folkhälsoparken med gott om ytor för spontanidrott, sporthall, fotbollsplan och planer för softball och baseball. Bibliotek finns i Alby Centrum.

Service i området

I Alby centrum finns affärer, restauranger, postservice, apotek och torghandel. Här finns också kommunens medborgarkontor och en vårdcentral.

Resvägar

Med tunnelbanans röda linje är det 30 minuter till centrala Stockholm. Det finns gott om busslinjer till övriga delar av Botkyrka. Har du bil är det nära till E4 där du kan nå Södertälje på cirka 20 minuter eller Stockholm på en halvtimme.