Tuna

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=85a2a65a-ffb9-41ff-b04d-bc1e4b1eaf16

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=89566d1e-306a-4502-aad7-2cb2f20b194a

Tuna ligger på gångavstånd från Tumba centrum. Botkyrkabyggens bostäder i Borgarna, trapphusen och punkthusen är alla byggda runt 1960 och stambytta. Senaste tillskottet är ungdomsbostäderna längs Tunavägen som blev inflyttningsklara 2016. Området erbjuder en härlig utemiljö för barn.

Skolor och förskolor

I Tuna finns förskolor och Tunaskolan, som är en F-9 skola. I närheten ligger Tumba Gymnasium och Xenter med yrkeshögskoleutbildningar.

Kultur, sport och fritid

Det finns flera bollplaner i Tuna. I Tumba finns ishall, sporthall, padelhall, bio och bibliotek.

Service i området

Tuna har ett eget litet centrum med bland annat livsmedelsaffär, kiosk och pizzeria. För all övrig service är det nära till Tumba centrum, med en rad större butikskedjor, apotek, systembolag, livsmedelsaffärer, restauranger, bibliotek och medborgarkontor.

Resvägar

Flera busslinjer trafikerar området, och på några minuter är du i Tumba centrum, där pendeltågsstationen och bussterminalen ligger. Pendeltåg till centrala Stockholm tar 25 minuter. Åt andra hållet kommer du till Södertälje på en kvart. Från Tumba finns en rad bussförbindelser till övriga Botkyrka.