Felsökning/checklista

Kabel-TV med basutbud fungerar inte

  1. Genomför en ny kanalsökning på din TV.
  2. Om du inte kan genomföra kanalsökningen själv så kan du få hjälp från Audio Video i Hallunda som gör ett hembesök till ett fast pris om 399 kr. Kontakta dem på tel 08-531 720 30.
  3. Om det fortfarande inte fungerar, kontakta Zitius på 077-515 14 38.

För dig som har Com Hem: Bredbandet eller TV:n fungerar inte

För att tjänsterna ska fungera så måste du:

  1. Hämtat ut ny bredbandsrouter och/eller digital-box från Com Hem. Har du inte fått ny utrustning måste du själv kontakta Com Hem på tel. 90 222.
  2. Fått ny utrustning installerad i ditt bredbandsskåp (ska vara en vit box istället för en svart, se bild nedan). Har du inte fått detta installerat, hör av dig till Com Hem.
  3. Säkerställa att du har aktiverat datauttaget till fibernätet, se nedan
  4. Följa Com Hems gängse rutiner för felsökning och först kontrollera att utrustningen är korrekt monterad. Se www.comhem.se/botkyrka

Om du saknar bredbandsskåp, datauttag, eluttag etc, kontakta Botkyrkabyggen för beställning.

Aktivering av datauttag

Gör så här!

För att kunna använda datauttagen i lägenheten måste en av portarna 1 eller 2 i bredbandsskåpet aktiveras. Det görs genom att koppla en datakabel (cat 6) från någon av portarna, till den port som du vill använda i lägenhetsnätet (markerad med 1 eller 2).

Saknar du datakabel i bredbandskåpet kan du hämta en på KundCenter i Tumba eller Alby. Har Botkyrkabyggen stängt går det bra att köpa en cat 6 datakabel ca 0.5 meter, cirkapris: 35 kr på t.ex. Elgiganten, Biltema och dyl.

När du gjort det är ditt datauttag i vardagsrummet aktiverat och du kan koppla in din utrustning som du fått av tjänsteleverantören, Com Hem, Telia m.fl.


Så här ska det se ut när utrustningen är bytt i bredbandsskåpet. Datakabeln kopplas från någon av portarna i den vita boxen till port 1 eller 2 i bredbandsskåpet.


 
Copyright © 2016 AB Botkyrkabyggen