Så funkar ditt underhåll

Valfritt underhåll, behovsanpassat underhåll, hur funkar allt det där egentligen? Det är inte helt lätt att hålla reda på de olika underhållssystemen.

För alla nya hyresgäster, som flyttat in efter den 1 november 2010, har vi underhållssystemet behovsanpassat lägenhetsunderhåll. Du kan också ha det om du bytt från valfritt lägenhetsunderhåll. Behovsanpassat underhåll innebär att Botkyrkabyggen utför det inre underhållet i din lägenhet utifrån en behovsprövning. 

För hyresgäster som flyttat in hos oss innan den 1 november 2010 hade vi valfritt lägenhetsunderhåll vilket innebar att hyresgästen själv bestämde i vilken takt de ville underhålla sin lägenhet. Bodde du hos oss innan behöll du det automatiskt. På din hyresavi finns då raden "Avdrag inre lägenhetsunderhåll". Från och med den 1 januari 2019 kan hyresgäster som har valfritt lägenhetsunderhåll inte beställa underhåll från Botkyrkabyggen längre. Vi hjälper dig självklart fortfarande med akuta fel som vattenläckor, droppande kranar eller om något har gått sönder men du kan inte beställa nya tapeter eller golv av oss längre.

Istället får du utföra underhållet själv, under förutsättning att det görs fackmannamässigt och att du inte väljer allt för avvikande kulörer, eller så får du anlita en hantverkare. Du kan också byta till behovsanpassat lägenhetsunderhåll. Då förlorar du din hyresrabatt men istället ingår underhållet i din hyra. Det betyder att du inte betalar något extra när vi utför underhåll i din lägenhet. Om du har kostnader för underhåll sedan tidigare som du fortfarande betalar för kan du behöva betala av dem innan du kan gå över till behovsstyrt lägenhetsunderhåll. Läs mer på våra Fint hemma-sidor eller kontakta KundCenter så hjälper vi dig.


 
Copyright © 2016 AB Botkyrkabyggen