Fittja - barnens stad

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=4476cf76-378e-49da-a409-eff5f131f9fe

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=2023eed9-dae4-4c82-b585-6aee6f7ddd48

Fittja är en levande och kreativ stadsdel för, av och med barnen, de unga och unga vuxna i fokus. Med barnen i fokus utvecklar vi människors boendemiljö, centrum, parkerna och det kreativa samspelet.

Skolor och förskolor

I Fittja finns flera förskolor och två grundskolor, Tallidsskolan med årskurserna F-6, och Fittjaskolan Botkyrka Norra med F-9.

Service i området

Fittja centrum har ett brett utbud av service med restauranger och butiker. Inom gångavstånd finns vårdcentral och flera stormarknader.

Kultur, sport och fritid

I och runt Fittja finns bibliotek, konsthall, samlingslokaler och idrottsplats med utegym, fotbolls- och basketplan. Utomhusbad finns vid Fittja äng och i Slagsta. I Fittja ligger det ena av kommunens två inomhusbad. På cykelavstånd ligger Flottsbro friluftsområde med skidbackar, bike park och vandringsleder.

Resvägar

Tunnelbanans röda linje tar dig från Fittja till centrala Stockholm på 30 minuter. Det finns gott om busslinjer till övriga delar av Botkyrka och har du bil är det nära till E4.