Segersjö

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=0a365f81-327c-4471-ba48-c32eaaba0519

/Global/DisplayMultimediaDescription.ashx?guid=94bc4bde-30c8-473e-826d-5d4e37f4dd24

Segersjö har bibehållit 1950-talets charm samtidigt som avståndet är kort till centrala Tumba med pendeltåg, butiker och samhällstjänster. Den vackra Segersjöparken är den självklara mötesplatsen för de boende. Botkyrkabyggens bostäder i området består huvudsakligen av trevåningshus som saknar hiss.

Skolor och förskolor

I Segersjö finns flera förskolor. Inom gångavstånd ligger Björkhagaskolan med årskurserna F-9. Till Tumba gymnasium går du på cirka en kvart eller åker buss på 5 minuter.

Kultur, sport och fritid

I Segersjö ligger Rödstu Hage med sin nyligen upprustade idrottsplats. Den stora Segersjöparken ger möjlighet till lek och rekreation, och här arrangeras festligheter för området. I Tumba finns ishall, sporthall, padelhall, bio och bibliotek.

Service i området

Segersjö har en närservicebutik samt några kvartersbutiker och restauranger. För all övrig service är det nära till Tumba centrum, med en rad större butikskedjor, apotek, systembolag, livsmedelsaffärer, restauranger, bibliotek och medborgarkontor.

Resvägar

Det tar cirka 5 minuter med buss till Tumba centrum. Pendeltåget från Tumba till centrala Stockholm tar cirka 25 minuter och ungefär lika lång tid tar det till Södertälje. Från Tumba går också bussar till övriga kommundelar.