När du flyttar in

Vi förstår att du har en hel del att stå i inför en flytt. Här är några saker som är bra att tänka på:

Inflyttning och nycklar

När du flyttar in i din lägenhet får du nycklar av din bovärd, tidigast efter kl. 13 på inflyttningsdagen. Om inflyttningsdagen infaller på en söndag eller helgdag kan nycklarna hämtas tidigast efter kl. 13 närmast påföljande vardag.

Vid inflyttningen får du tre originalnycklar till lägenheten, och ibland också extra nycklar till port, tvättstuga etc. Lägenhetsnycklarna är alltid stämplade med samma nummer. Kontrollera att du fått samma nummer på alla nycklar och att antalet stämmer. Du får också fyra låsbrickor till porten. Om du tar över nycklar direkt från den förra hyresgästen, kontrollera att alla tre nycklar du fått är originalnycklar och inte kopior.

Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Botkyrkabyggen har inte några huvudnycklar. Om du vill att vi ska komma in i din lägenhet måste du hänga din nyckel i nyckeltuben.

Adressändring

När du flyttar måste du göra en flyttanmälan till Skatteverket inom en vecka efter det att du har flyttat. Du kan göra adressändring gratis direkt på www.skatteverket.se. Vid en flyttanmälan är det vissa myndigheter som automatiskt får dina nya adressuppgifter. I övrigt måste du själv anmäla ändrad adress till föreningar, försäkringsbolag, banker, tidningar osv. Du kan även mot en avgift beställa eftersändning av din post från den gamla adressen till den nya. Detta kan du göra på www.adressandring.se.

Hushållsel

När du flyttar in ska du på en gång göra en anmälan om nytt elabonnemang.
Det gör du direkt till nätägaren, i våra fastigheter är det i de allra flesta fall Vattenfall. Anmäl inflytt senast fem dagar i förväg till Vattenfalls kundtjänst, telefon 020-82 00 00. Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den lägenhet du flyttar ifrån.

Du väljer själv vilken leverantör du köper din el ifrån. Priserna kan variera så det lönar sig att jämföra. Om du inte väljer så anvisar nätägaren dig en leverantör. Det kan bli dyrare än om du själv väljer att teckna ett avtal med en elleverantör.

Om du vill byta leverantör behöver du bara teckna avtal med den leverantör du väljer och sedan se till att avtalet med din nuvarande leverantör blir uppsagt. Den nya leverantören meddelar sedan nätägaren om bytet.

Hjälp att välja

När du jämför priser kan vara, ta gärna hjälp av Konsumenternas energimarknadsbyrå, de har till uppgift att ge konsumenter kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden. Du når dem via www.energimarknadsbyran.se eller på telefon 08-522 789 50.

Hyreskontraktet

När du blir hyresgäst hos oss skrivs ett kontrakt. Kontraktet innehåller alla viktiga fakta om bostaden. Observera att kontraktet är en värdehandling.

Parkering och garage

Det finns parkeringsplatser och garage att hyra. Läs mer här om hur du söker efter lediga platser. Besökare parkerar på speciella gästplatser med betalautomat.

När flyttlasset går

Några saker kan vara bra att känna till inför inflyttningen:

Är lägenheten inte i det skick du förväntade dig?

Är det fel som måste åtgärdas direkt, ska du göra en felanmälan. Är du missnöjd med städningen är det viktigt att vi kan komma och titta innan du har börjat städa själv.

Flyttkartonger och sopor

I ditt område finns en miljögård där du kan lämna alla dina sopor i de kärl som finns uppställda. Tänk på att inte lämna dina sopor bredvid kärlen.

Bilparkering

Vi arbetar för att hålla bilarna borta från området. Tänk på att inte blockera tillfartsvägarna i onödan, och att så snart som möjligt parkera privatbilar på gästparkeringen som finns i området.

Hemförsäkring

Om du inte redan har en hemförsäkring, måste du teckna en sådan. Den täcker det mesta av dina kostnader om du råkar ut för inbrott i lägenheten, skada, brand med mera.

Botkyrkabyggen har ett förmånligt avtal om hemförsäkring med Trygg Hansa. Du får de två första månaderna gratis. Sedan bestämmer du själv om du vill teckna en fortsatt försäkring hos Trygg Hansa eller om du vill välja ett annat försäkringsbolag.

Läs mer om vårt erbjudande tillsammans med Trygg Hansa: TryggaHemmet - en förmån för dig som bor hos Botkyrkabyggen.

Välkommen till ditt nya hem

I vår inflyttningsfolder hittar du information om hur det är att bo hos oss.

Adressändring
Flyttanmälan gör du hos Skatteverket. Läs mer på www.skatteverket.se.

Akuta fel
På vår kontaktsida hittar du information om felanmälan. Allvarliga fel kan du anmäla dygnet runt på tel 08-530 694 90. Det kan gälla översvämning, elavbrott, nödsignal från hiss eller annat som kräver direkt åtgärd.

 


 
Copyright © 2016 AB Botkyrkabyggen