Nycklar och låsbrickor

Nycklar till lägenheten

Du får tre nycklar till lägenheten när du flyttar in. Samtliga är stämplade med ett speciellt nummer. Det är viktigt att vi får tillbaka just dessa nycklar när du flyttar.Till vissa lägenheter ingår också nycklar till tillhållarlås ("polislås").

Du får göra extranycklar till din lägenhet om du behöver. Vi byter alltid lägenhetslås vid inflyttning, så du behöver inte vara orolig för att den förre hyresgästen ska kunna komma in i din lägenhet.

Nyckeltub

Det finns ingen huvudnyckel som passar till din lägenhet. I stället finns en så kallad nyckeltub på din lägenhetsdörr. Där hänger du in nyckeln till din lägenhet när du bestält service, men inte är hemma när servicen utförs.

Bomnycklar

I vissa av våra områden finns bommar som hindrar bilar från att köra in på gården. Om du tillfälligt behöver kunna köra in på gården för att lasta i eller ur stora saker kan du låna en bomnyckel.

Bomnycklar till Norsborg, Fittja och Alby finns att låna på KundCenter i Alby. Det går bra att låna en nyckel i några dagar. Observera att vi bara lämnar ut bomnycklar till kontraktsinnehavare.

Har du frågor om bomnycklar i andra områden kan du kontakta din bovärd för mer information.

Låsbricka och porttelefon

Vi övergår allt eftersom från den traditionella portnyckeln till en elektronisk låsbricka i våra hus. Det betyder också att porten blir låst dygnet runt, och att vi installerar en porttelefon.

Varje lägenhet får totalt fyra låsbrickor. Vill du beställa fler kontaktar du din bovärd.

För att öppna porten med låsbrickan, håll den mot det runda fältet på läsaren vid dörren. Grön lampa tänds och låset öppnas. Om röd lampa tänds fungerar inte brickan i porten.

Varje låsbricka har ett nummer. Om du skulle tappa en bricka, hör av dig direkt till oss så att vi kan spärra den.

Viktigt om låsbrickan när du har felanmält något i lägenheten
Om du ska hänga dina nycklar i tuben på ytterdörren så att våra reparatörer kan komma in i din lägenhet för att åtgärda ett fel du anmält är det viktigt att det inte hänger en låsbricka med nycklarna. Då får vi inte ut nycklarna ur tuben.

Så här fungerar porttelefonen för besökare
I samband med övergången till systemet med låsbricka eller vid inflyttning lämnar du uppgift om vilket telefonnummer som ska knytas till porttelefonen. Detta gäller både fast- och mobilabonnemang.

  • Besökaren trycker in telefonnummer och trycker på ring/öppna knappen.
  • Du svarar i telefonen och hör en kort melodi.
  • För att öppna porten och släppa in besökaren trycker du * (stjärna) på telefonen och låset öppnas.
  • Om du inte vill öppna porten så är det bara att lägga på luren.

OBS! Samtal kan bara göras till inprogrammerade lägenheter och samtalslängden är maximalt 30 sekunder.

Frågor och svar om porttelefon och låsbrickor

Fråga: Kommer Botkyrkabyggen att sätta upp namn och telefonlista i porten som man kan se utifrån?
Svar: Nej. Botkyrkabyggen kommer inte att sätta upp någon typ av lista. Besökaren måste kunna ert telefonnummer när de kommer på besök.

Fråga:
Vad händer vid strömavbrott?
Svar: Vid strömavbrott kommer en batteribackup att starta. Den varar i ca 6 timmar beroende på hur många som passerar in. Om strömavbrottet inte är löst efter den tiden låses dörrarna upp.

Fråga:
Vad händer om låset går sönder eller det blir något annat fel på dörren?
Svar: I sådana fall måste Botkyrkabyggens reparatör tillkallas. Detta gör du genom att ringa vår felanmälan på tel 08-530 694 90.

Fråga:
Om jag tappar en låsbricka och skall hämta en ny, hur gör jag då? Hur mycket kostar den?
Svar: För att få en ny låsbricka måste du prata med din bovärd som kan göra en ny. Din kostnad för en ny bricka är 150 kronor.

Fråga: Min granne skall ta hand om mina blommor, eller passa min hund. Hur kommer de in?
Svar: Tidigare måste du lämna nyckeln för att de skall komma in. Det fungerar på samma sätt med med passersystemet. Du måste lämna en lägenhetsnyckel och en låsbricka för att de skall kunna komma in.


 
Copyright © 2016 AB Botkyrkabyggen