Frågor och svar
1. Varför kan jag inte längre använda kabel-tv-uttaget?
Tv-tjänsten i Botkyrkabyggens hus moderniseras. Tv-sändningarna som går ut till kabel-tv-uttaget i våra hus stängs ned. Kabel-tv-uttaget i din bostad slutar då att fungera. I stället kommer du att kunna titta på tv via en tv-box från Telia.
2. Jag använder inte kabel-tv-uttaget för att titta på tv, hur påverkas jag av förändringen?
Du kommer kunna fortsätta titta på tv som vanligt och kommer inte märka av förändringen.
3. Jag använder kabel-tv-uttaget i väggen för att titta på tv, hur påverkas jag av förändringen?
Du kommer inte längre kunna titta på tv via kabel till tv-uttaget. I stället kommer du att kunna titta på tv via en tv-box från Telia. Tv-boxen och tv-tjänsten Tv och streaming Start från Telia ingår i din hyra men du behöver beställa tjänsten för att kunna fortsätta titta på basutbudet för tv utan kostnad. Läs mer under rubriken Hur beställer jag den nya tv-tjänsten?
4. Jag har inte fiber i min bostad, hur blir det för mig?
Botkyrkabyggen kan hjälpa dig att få fiber indraget i din bostad, kontakta oss på 08-530 694 90.
5. Jag har inget kabel-tv-uttag i min bostad, hur blir det för mig?
Även du som inte har ett vägguttag i din bostad kan beställa och använda den nya tv-tjänsten kostnadsfritt.
6. Jag tittar redan på tv via en tv-box från Telia, behöver jag göra något?
Om du har Telia som tjänsteleverantör på tv sedan tidigare behåller du din tv-box och fortsätter använda tjänsten. Du kommer automatiskt att få utbudet i kanalpaketet Tv och streaming Start utan kostnad. Har du fler tv-kanaler i ditt utbud idag behåller du dessa och får automatiskt ett rabatterat pris från det att den nya tv-tjänsten finns tillgänglig i ditt hus.
7. Jag tittar på tv via parabolantenn, hur påverkas jag av förändringen?
Sändningarna till din parabolantenn påverkas inte.
8. Vad ingår i den nya tv-tjänsten?
Kanalerna som ingår är SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barn, Kunskapskanalen, TV4 och Axess TV. Du kan titta på tv både via en tv-box och en app. Både tv-boxen och appen ingår i tjänsten och kostar inget extra.
9. Jag har kabel-tv-uttag i flera rum i min bostad, kan jag fortsätta titta på tv i flera rum med den nya tv-tjänsten?
Via appen som ingår i tjänsten kan du streama tv i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. På så sätt kan du se ditt tv-utbud var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Det ingår en tv-box i tjänsten, vill du köpa en till tv-box tillkommer en kostnad för den.
10. Måste jag ha internet för att kunna använda den nya tv-tjänsten?
Nej. Du kan titta på tv via tv-boxen utan internet genom att koppa in tv-boxen direkt i fiberuttaget. Om du vill använda tv-boxen utan internet hoppar du alltså över steget att ansluta tv-boxen till wifi eller router och kopplar i stället bara in tv-boxen direkt till fiberuttaget. Om du vill streama ditt tv-innehåll via tv-boxen eller appen Telia Play måste du däremot vara ansluten till internet.
11. Varför måste jag legitimera mig när jag kontaktar Telia?
För din säkerhet och trygghet legitimerar Telia alltid sina kunder. Om du vill beställa den nya tv-tjänsten och inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod som du kan använda i stället. Läs mer på telia.se/id. Du ringer och beställer din personliga kod hos Telia på 020-20 20 70 och väntar kvar tills samtalet kopplas fram. Du får din personliga kod på posten inom 5 arbetsdagar. I Telias butiker kan du även legitimera dig med nationellt id-kort eller körkort.
12. Vad händer med tv-boxen när jag ska flytta från min bostad?
När du flyttar behöver du avsluta eller flytta din tv-tjänst. Kontakta din tv-leverantör så hjälper de dig att flytta med tv-tjänsten till din nya adress eller att avsluta din tjänst. Om du har använt tv-tjänsten för basutbud från Telia kommer du att få en retursedel hemskickad för att skicka tillbaka tv-boxen. Tv-boxen ingår i hyran, när du inte längre betalar hyra ska du skicka tillbaka tv-boxen. Om du inte skickar tillbaka tv-boxen kommer du behöva betala en avgift.
13. Jag hyr en lokal av Botkyrkabyggen, vad gäller för mig?
Basutbudet för tv och den nya tv-tjänsten från Telia ingår inte i hyran för lokalhyresgäster. Om du som lokalhyresgäst vill teckna en ny eller förändra din tv-tjänst kontaktar du din valda tv-leverantör.
14. Jag har en gammal tv som inte har det uttag (hdmi) som krävs för att koppla in den nya tv-boxen, vad kan jag göra?
Om din tv är en gammal modell utan hdmi-uttag och i stället har en scart-kontakt kan det lösas genom att köpa en så kallad omvandlare (även kallad konverter eller adapter). Dessa finns att köpa i vanliga elektronikbutiker. Omvandlaren som du behöver ska alltså fungera för att omvandla hdmi till scart.
|