Ungdomsbostäder

Ungdomsbostäder är lägenheter för dig som är mellan 18 och 25 år. Kontraktet är på max 4 år och du behåller din plats i bostadskön.

Det är extra svårt att komma in på bostadsmarknaden för ungdomar som inte hunnit samla på sig många köpoäng. För att underlätta för unga att få sitt första egna hem byggde Botkyrkabyggen 2016 74 ungdomslägenheter. Lägenheterna är till för dig mellan 18 och 25 år. För att det ska bli en jämn åldersfördelning delas lägenheterna upp efter ålder. Vissa lägenheter kan bara 18-åringar söka, andra bara 19-åringar och så vidare. Lika många lägenheter går till varje ålderskategori.

Om ungdomslägenheterna

Ungdomslägenheterna ligger i Storvreten och Tuna. Från båda områdena är det gångavstånd till Tumba centrum och pendeltågstationen. Med bra kommunikationer kommer du till centrala Stockholm på cirka 25 minuter.

Lägenheterna är färdiga moduler som byggts i fabrik och sedan monterats på plats. På så sätt går det att få ner byggkostnaderna och därmed hyrorna. Hushållsel, värme och varmvatten ingår inte i hyran. Du tecknar själv ett elabonnemang och varmvattnet mäts och debiteras utifrån förbrukning. Kostnaden läggs till hyran. Alla lägenheterna är 32 kvm stora och har 1,5 rum samt kokvrå.

I lägenheterna:

• Vitmålade väggar och parkettgolv
  • Badrummet har plastmatta på golv och väggar
  • Golvvärme och handdukstork i badrum
  • Tvättmaskin
  • Kokvrå med spis och stänkskydd ovanför samt kyl/frys
  • Möjlighet till sopsortering under diskbänken
  • Balkong med kallförråd för förvaring
  • Ventilation genom eget till- och frånluftsaggregat med värmeåtervinning (FTX-aggregat)

Hyresregler

• Hyresgäst avstår besittningsskydd
  • Max boendetid är 4 år
  • 18–25 år vid inflyttning
  • Det görs ingen inkomstprövning, men de sökande får inte ha skulder, betalningsanmärkningar eller tidigare hyresskulder
  • 1 månads uppsägningstid
  • Krav på hemförsäkring
  • Hyresgäster behåller sina poäng i kösystemet
  • Kan söka bostad i Botkyrkabyggens internkö efter 1 års boendetid
  • Överlåtelse eller byte av bostad är ej tillåtet
  • Uthyrning i andra hand är ej tillåtet
  • Max två vuxna personer boende i bostaden
  • Hyresgäster får 1 poäng/dag då de bor i våra ungdomsbostäder, vilka kan användas så länge de är boende i Botkyrka kommun

Planritning ungdomsbostad

Ungdomsbostäder i vanliga hus

Förutom husen med enbart ungdomslägenheter har Botkyrkabyggen 2020 infört en flytta-hemifrån-garanti för unga som bor i Botkyrka kommun. 10 procent av lägenheterna som förmedlas kommer att öronmärkas för 18-25-åringar. Lägenheterna omfattar 1-2 rum och ligger i Botkyrkabyggens vanliga hus. Dessa hyrs ut enligt samma princip som ungdomslägenheterna ovan, fördelade på olika åldersgrupper och med kontrakt på max 4 år.

Ikon i form av blått U

Ungdomsbost_Hall_webb.jpg

Ungdomsbost_Badrum_webb.jpg

Så här söker du

Två tredjedelar av lägenheterna förmedlas via Botkyrkabyggens kö för boende i kommunen och resten förmedlas via Bostadsförmedlingen i Stockholm för alla att söka. När en ledig lägenhet förmedlas står det i annonsen vilken ålderskategori som kan söka. Observera att det är födelseåret som gäller, en lägenhet avsedd för 21-åringar kan sökas av alla som fyller 21 år under året.

Lediga lägenheter hos Botkyrkabyggen