När du har en fuktskada finns det några viktiga saker att tänka på för att hanteringen av skadan inte ska ta längre tid än nödvändigt.
Gör detta först
- Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag. (Viktigt!)
- Gör en felanmälan till Botkyrkabyggen.
Vad händer sen?
- Botkyrkabyggen kommer att utreda anledningen till skadan. Om utredningen visar att du som hyresgäst har orsakat fuktskadan kommer Botkyrkabyggen att debitera dig när skadan ska åtgärdas. Det är därför mycket viktigt att du har anmält skadan till det försäkringsbolag där du har din hemförsäkring.
- När Botkyrkabyggen har utrett skadan skickas en fuktrapport till dig. Den ska du skicka vidare till ditt försäkringsbolag.
- Om fuktskadan gör att du inte kan bo kvar i lägenheten är det ditt försäkringsbolag som hjälper dig med evakueringslägenhet och eventuella extra kostnader för tillfälligt boende.
När skadan ska åtgärdas
- Botkyrkabyggen kommer att informera dig om vilka åtgärder som ska göras och all praktisk information, till exempel om ersättningar, var du kan duscha och så vidare.
- En entreprenör anlitas för att åtgärda skadan. Entreprenören bokar en tid med dig för att starta arbetet. Om du inte kan vara hemma är det viktigt att du hänger en nyckel i nyckeltuben på din dörr.
- Om du av någon anledning måste avboka tiden måste du göra detta senast 24 timmar innan bokad tid. Avboka genom att ringa eller sms:a entreprenören. Om du inte har avbokat tiden och inte hängt en nyckel i tuben kommer du att få betala 400 kr om entreprenören inte kan komma in i din lägenhet.
- Det brukar ta ca 3-4 veckor för en fuktskada att torka ut. Därefter tar det ytterligare några veckor att återställa våtrummet innan du kan använda det som vanligt.
- När skadan är åtgärdad får du ersättning för den extra el som förbrukats för att torka ut fuktskadan. Du kan även få ersättning för den tid då du inte kunnat nyttja delar av lägenheten.
All ersättning betalas ut i efterhand.