ikon samla poäng

Alla Botkyrkabyggens lägenheter förmedlas baserat på poäng, eller kötid. Aktuella bostäder förmedlas och erbjuds i första hand till den sökande som har flest poäng av alla de som anmält intresse för det specifika objektet.

Hur samlar jag poäng?

Du samlar poäng i vår kö, genom att ställa dig i vår bostadskö. Från och med dagen efter att du registrerat dig får du en poäng per dag du står i bostadskön.

Våra befintliga hyresgäster kan tillgodoräkna sig den tiden som de bott hos Botkyrkabyggen. Du får en poäng per dag som du bott i en av våra hyreslägenheter. När du skriver på ett nytt kontrakt hos Botkyrkabyggen nollställs poängen.

Hur ser jag hur många poäng jag har?

Hur många poäng du har – med andra ord hur lång din kötid är – hittar du på Mina sidor.

Logga in på Mina sidor

Hur lång tid måste jag vänta innan jag får en bostad?

Hur många poäng som behövs för att bli erbjuden en bostad, beror på flera faktorer:

1. Kötiden varierar mellan olika områden och olika typer av bostäder.
  2. Även hur stort intresse en viss bostad väcker hos andra sökanden är avgörande eftersom det antal poäng som krävs varierar baserat på antal poäng hos de övriga som söker bostaden.

Det är därför svårt att ge ett konkret svar på hur länge du måste vänta, men under de senaste åren har vår genomsnittliga kötid varit runt 7 år. Kötiden för de lägenheter som vi hyr ut dedikerat till seniorer och ungdomar är i regel betydligt kortare, liksom för KompisBo.

Kan jag överlåta mina poäng?

Som generell regel är dina poäng personliga och kan inte överlåtas. Det finns dock ett undantag: om huvudköande avlider kan poängen överlåtas till dennes make/maka/sambo förutsatt att de varit folkbokförda på samma adress under minst tre år.

Vad händer med mina poäng om jag flyttar från Botkyrka kommun?

Enligt vår uthyrningspolicy kan endast personer folkbokförda och boende i Botkyrka kommun, stå i vår bostadskö och samla poäng. Om du sedan tidigare är registrerad i vår kö, men väljer att flytta från Botkyrka kommun kan du inte stå kvar i vår bostadskö och samla poäng. Du förlorar då alla dina poäng du tidigare samlat.

Observera att du själv måste uppdatera din adress på Mina Sidor om du flyttar ifrån Botkyrka kommun. I annat fall kan det leda till att du samlar poäng som du inte är berättigad till. Därmed kan en bostad i ett senare skede – även om du skulle flytta tillbaka till kommunen – inte tilldelas dig, eftersom du sökt den baserat på ett felaktigt poängsaldo.

1. Registrera dig 3. Sök bostad