Det är viktigt att du som bor hos oss känner dig trygg i ditt hem och i din boendemiljö. I många av våra fastigheter har vi installerat elektroniska lås som minskar risken för att obehöriga tar sig in i husen. Dessutom genomför vi trygghetsvandringar och förändrar våra utemiljöer genom exempelvis mer belysning för att du ska känna dig trygg.

När det kommer till trygghet är det viktigt att vi alla drar vårt strå till stacken, tillsammans är vi starka! Botkyrkabyggen samarbetar med Botkyrka kommun, Lokalpolisområde Botkyrka och Södertörns brandförsvarsförbund inom EST, effektiv samordning för trygghet. Tillsammans prioriterar och stärker vi det våldsförebyggande arbetet genom samverkan utifrån platsen Botkyrkas behov.

Nedan kan du läsa mer om vad Botkyrkabyggen gör för att bidra till tryggheten i våra hus och områden. Men också vad du själv kan göra för att öka tryggheten för dig själv och för andra.

Du kan också läsa mer på kommunens webbplats om  krisberedskap, skyddsrum, civilt försvar och hur Botkyrka kommun arbetar med krishantering vid allvarliga händelser.

Symbolen för Botkyrkabyggens Trygga Hus

Trygga Hus är Botkyrkabyggens metod för ökad trygghet och trivsel för våra hyresgäster.

Läs mer om Trygga Hus

En familj på fyra personer sitter i en grå soffa

Du som bor hos oss ska kunna känna dig trygg hemma. Det finns en hel del saker du kan göra själv för att öka tryggheten för dig och din familj.

Tryggt hemma

En person med varselbyxor och grön jacka går uppför en trappa i ett trapphus

Trapphuset är en förlängd del av din bostad och självklart ska du kunna känna dig trygg även här.

Trygga trapphus

Klätterväxter i rött på Krögarvägen i Fittja

Botkyrkabyggen arbetar aktivt med att tillsammans med kommunen, polisen, räddningstjänsten och frivilliga för att du ska kunna känna dig trygg i våra områden.

Tryggt i området

Om du vill kan du som är hyresgäst hos Botkyrkabyggen välja till tillval som exempelvis säkerhetsdörr och seriekopplade brandvarnare för extra trygghet och säkerhet.

Mer om våra tillval

Skylt vid entré som visar symbolen för skyddsrum

I flera av Botkyrkabyggens hus finns skyddsrum som ska ge skydd åt människor vid händelse av krig.

Mer om skyddsrum