A-Ö
Här hittar du som boende eller bostadssökande information om allt från A-Ö.
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö
A
Flyttanmälan gör du till Skatteverket gratis direkt på www.skatteverket.se. Vid en flyttanmälan är det vissa myndigheter som automatiskt får dina nya adressuppgifter. I övrigt måste du själv anmäla ändrad adress för din post.
I vår kalendarium hittar du de aktiviteter som Botkyrkabyggen arrangerar eller sponsrar.
Om ett akut fel uppstår i din bostad eller fastighet ska du anmäla det till Botkyrkabyggen så fort som möjligt. Du ringer då till vår kundservicetelefon på 08-530 694 90. Vi tar emot akuta fel dygnet runt. Om du ringer utanför ordinarie arbetstid och har ett akut fel så kommer vår fastighetsjour ta hand om det.
Akuta fel kan vara farliga för människor eller orsaka skador på fastigheten, därför är det viktigt att du anmäler dessa fel så snabbt som möjligt. Här är några exempel:
- Vattenläckor och översvämning
- Elavbrott (kontrollera egna elsäkringar först)
- Hissfel
Botkyrkabyggen förvaltar ett av Sveriges få allergihus. Allergihuset, som ligger på Tullingebergsvägen 1C, erbjuder ett rök- och pälsdjursfritt boende. På adressen är det varken tillåtet att röka eller ha pälsdjur (inte ens på kortvarigt besök).
Botkyrkabyggen är ett allmännyttigt bostadsbolag. Allmännyttan är kommunala bostadsföretag som har i uppgift att erbjuda hållbara och prisvärda bostäder för alla. Nästan alla Sveriges 290 kommuner har minst ett allmännyttigt bostadsföretag. Botkyrkabyggen ägs av Botkyrka kommun och arbetar utan vinstsyfte, men enligt affärsmässiga principer. Det betyder att vi ska tänka på vad som är långsiktigt bäst för att bolaget ska kunna fungera bra både nu och i framtiden, och på så sätt kunna fortsätta arbetet för att det ska finnas bra bostäder för alla.
För att få hyra ut din bostad i andra hand måste du ha giltiga skäl att göra det. Giltiga skäl är till exempel att du ska jobba eller studera i en annan stad, att du ska provbo med sambo eller göra militärtjänstgöring. En längre utlandsresa, sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan bo i bostaden kan också ge dig rätt att hyra ut i andra hand. Innan andrahandshyresgästen flyttar in måste du ha fått svar från Botkyrkabyggen om att din ansökan om att hyra ut i andra hand har blivit godkänd. Tänk också på att det är du som är ansvarig för både bostaden och att hyran betalas även under perioden som andrahandshyresgästen bor i din lägenhet.
Vissa saker behöver du själv åtgärda, till exempel:
- rensa vattenlås och golvbrunn
- diska fläktens fettfilter eller byta kolfilter
- byta glödlampor, lysrör och glimtändare i armaturer, fläkt och ugn
- byta dammlist i fönster och balkongdörr vid behov
- byta toalettsits vid behov
- göra rent tilluftsventiler
- kontrollera säkringar och apparater vid elavbrott
Andra saker hjälper vi självklart till med, till exempel om kökskranen läcker, ett eluttag har lossnat från väggen eller tvättmaskinen är trasig. Då behöver du göra en felanmälan till oss. Det finns två sätt att göra en felanmälan på:
- Logga in och gör en digital felanmälan på Mina sidor (obs! gäller ej akuta fel).
- Ring kundservice på telefon 08-530 694 90, vi har öppet måndag-torsdag 08.00-16.00 och fredag 08.00-15.00. Akuta fel tar vi emot dygnet runt.
Frågor gällande anstånd eller avbetalning av hyran mejlar du till ekonomiskutredning@botkyrkabyggen.se. Det är viktigt att du hör av dig innan fakturans förfallodag, annars går den obetalda hyran automatiskt vidare till ett inkassobolag.
Om du väljer att betala din hyra via autogiro kommer din hyresinbetalning att ske automatiskt. Då vet du att hyran alltid betalas i tid, så länge det finns pengar på ditt konto. Hyran dras från ditt bankkonto varje månad på förfallodagen, alltså den dagen som hyran senast måste vara betald. Är förfallodagen en helgdag dras summan vardagen innan.
Du kan aktivera autogiro via din internetbank. När Botkyrkabyggen godkänt din förfrågan om att aktivera autogiro får du en bekräftelse på mejl. Har du inte tillgång till internetbank kan du kontakta Botkyrkabyggens kundservice på tel. 08-530 694 90.
Visste du att du är skyldig att sortera och återvinna ditt skräp? I våra områden finns möjlighet att slänga både restavfall och förpackningar (på vissa ställen även matavfall). Det finns i många fall även grovsoprum för grovsopor. Farligt avfall som målarfärg, kemikalier och bilvårdsprodukter lämnar du på någon av SRVs återvinningscentraler. Läkemedel lämnar du till ett apotek.
Ibland rinner vattnet undan dåligt på grund av att fett, hår och smuts orsakar stopp. Du behöver själv regelbundet göra rent vattenlås till diskho och tvättfat samt golvbrunnen i badrummet för att undvika att det blir stopp. Det är också viktigt att inte spola ner matfett i avloppet då detta kan orsaka stora och kostsamma problem i våra avloppsrör.
Stopp i toaletten kan orsakas av att man använt för mycket papper eller för att man spolat ner saker som inte hör hemma där. Det enda du får spola ner i toaletten är kiss, bajs och toalettpapper.
B
Oavsett om ditt badrum har några år på nacken eller om det nyligen renoverats är det inte tillåtet att borra hål i väggarna. Om du tar hål på tätskiktet kan det leda till vattenskador med stora kostnader som följd. Idag finns bra lim och tejp för att sätta upp saker på badrumsväggar.
När vi byter ut stammarna i ett hus renoverar vi även badrummen. Ytskikten byts ut mot kakel på väggarna och klinker på golvet. Dusch monteras som standard.
Många av våra lägenheter har en egen balkong i anslutning till bostaden. När vi bor många tillsammans är det viktigt att visa hänsyn till varandra. Tänk på att:
- Av säkerhetsskäl hänga blomkrukor på insidan av balkongräcket.
- Se till att använda planteringskärl som inte läcker ut vatten och jord.
- Om du vill grilla på balkongen är det elgrill som gäller. Annars finns gemensamma grillplatser på gården.
- Rök inte så att dina grannar störs och ta hand om fimparna. Du får inte slänga ut fimpar och annat skräp från balkongen eller fönstret.
- Skaka inte mattor eller filtar så att damm och smuts hamnar hos grannen. Gå ut på gården istället.
- Du får inte ändra utseendet på balkongen genom att exempelvis måla väggarna eller glasa in balkongen.
En inglasad balkong kan användas en stor del av året. Det finns möjlighet att mot ett hyrestillägg få sin balkong inglasad, dock krävs det att det finns flera intresserade på samma adress då balkonginglasning kräver bygglov.
Du får av säkerhetsskäl inte förvara barnvagnar och andra saker i trapphuset, inte ens kortare stundar. Får din barnvagn inte plats i lägenheten kan du ställa den i ditt förråd eller i cykelförrådet. Ställer du den ändå i trapphuset kommer vi att forsla bort den.
Behovsanpassat lägenhetsunderhåll betyder att Botkyrkabyggen gör underhåll i din lägenhet utifrån en behovsprövning. När vi gör en behovsprövning för att se om något i din lägenhet behöver repareras eller bytas ut gör vi en helhetsbesiktning av bostaden. Det betyder att vi tittar på och bedömer skicket i hela bostaden och inte bara delar av den.
När vi hyr ut en bostad har vi gjort en besiktning av bostaden för att se till att det går att bo i bostaden och att allt fungerar som det ska. Om du har sagt upp din bostad kommer Botkyrkabyggen kontakta dig för att boka tid för besiktning av bostaden.
Ett besiktningsprotokoll är en beskrivning av lägenhetens skick vid besiktningstillfället. I protokollet står det också vad som ska åtgärdas i lägenheten och om det är Botkyrkabyggen eller hyresgästen som ska betala för åtgärderna.
Av säkerhetsskäl måste blomlådor hängas på insidan av balkongräcket. När du vattnar, se till att inte vatten och smuts rinner ner på balkongen/uteplatsen nedanför dig.
I många av våra områden finns lokaler som våra hyresgäster kan låna. Du måste vara inloggad för att kunna boka en lokal.
Genom Boendekraft har alla hyresgäster som vill möjlighet att engagera sig för att bidra till trivsel, delaktighet och ökad trygghet i våra områden.
För att kunna söka en bostad hos Botkyrkabyggen behöver du antingen stå i Botkyrkabyggens egen bostadskö eller i Bostadsförmedlingen Stockholms bostadskö. Alla våra bostäder förmedlas baserat på poäng vilket innebär att ju längre tid du har stått i bostadskön, desto större är dina möjligheter att få en lägenhet hos oss.
Om det skulle börja brinna är det viktigt att veta hur man ska agera. Börjar det brinna i trapphuset och du befinner dig inne i lägenheten ska du stanna där. Din bostad kan stå emot brand och rök i minst en timme. Se till att dörrar och fönster är stängda och larma 112.
Brinner det istället inne i bostaden och du inte kan släcka elden själv ska du ta dig ut. Det är viktigt att du stänger dörren efter dig så tar det längre tid för brand och giftig rök att sprida sig i trapphuset.
Brandvarnare är en billig livförsäkring som ska finnas i alla våra bostäder. Saknas det brandvarnare i din lägenhet eller om den inte fungerar ska du göra en felanmälan. Det är också bra att ha brandfilt och brandsläckare hemma för att kunna släcka mindre bränder.
Visste du att de flesta bränder som sker i våra hem startar i köket? Och det är inte levande ljus som är den vanligaste orsaken, utan att vi glömt mat på spisen eller råkat sätta på den av misstag. Därför är det viktigt att ha håll koll på spisen när du lagar mat. Om olyckan ändå skulle vara framme, släck elden med hjälp av ett lock eller en brandfilt. Aldrig med vatten.
En fungerande brandvarnare är en billig livförsäkring. Du bör kontrollera att brandvarnaren fungerar regelbundet, helst en gång i månaden. Så här gör du:
- Håll inne brandvarnarens testknapp. Brandvarnaren ska då ge ifrån sig en signal.
- Om brandvarnaren inte fungerar eller om det inte finns någon brandvarnare i bostaden gör en felanmälan.
Alla Botkyrkabyggens lägenheter är anslutna Botkyrka Stadsnäts fibernät som är operatörsneutralt, vilket innebär att du själv väljer vilken bredbandsleverantör du vill använda dig av.
Så här kommer du igång med fibernätet:
- Koppla datorn till nätverksuttaget i din lägenhet.
- Öppna webbläsaren för att komma till Zmarket.
- Välj leverantör och tjänst.
Använder du inte dator kan du skriva in adressen botkyrka.zmarket.se direkt i webbläsaren i din telefon eller surfplatta.
Under olika skeden i livet kan behoven skifta när det gäller vår bostad. Som hyresgäst hos Botkyrkabyggen finns möjligheten att byta lägenhet. För att vi ska kunna godkänna bytet måste du bland annat ha bott i din nuvarande bostad i minst ett år. Det finns två sätt att byta bostad:
- Du kan söka ny bostad genom vår förmedling.
- Du hittar själv någon att byta med, antingen någon som bor hos oss eller hos någon annan hyresvärd.
C
Cyklar parkeras antingen i våra cykelrum eller vid cykelställ på gården. Du får inte förvara din cykel inne i våra trapphus eller källargångar, inte ens kortare stunder. Saker som står i våra trapphus och källargångar forslar vi bort.
D
Våra lägenheter är inte utrustade med diskmaskin som standard. Däremot kan du, om utrymme finns, beställa en diskmaskin som tillval mot ett tillägg på din hyra. Vi levererar och installerar.
När en hyresgäst avlider gäller särskilda regler för uppsägning av kontraktet. I vissa fall kan en närstående som bott varaktigt tillsammans med den avlidna hyresgästen få ta över kontraktet. Botkyrkabyggen följer reglerna i Hyreslagen i dessa fall.
De dörrar som finns i lägenheten när du flyttar in ska också finnas kvar när du flyttar ut. Har du monterat loss dörrar under tiden du bott i lägenheten behöver du sätta tillbaka dem innan du flyttar ut. Finns inte dörrarna kvar eller om de är skadade kommer vi att debitera dig kostnaden för att återställa lägenheten till dess ursprungliga skick.
E
Det är smidigt att betala hyran via e-faktura, då är allt ifyllt i förväg och inget kan bli fel. Anmäl till din bank om du vill betala hyresavin från Botkyrkabyggen via e-faktura. För att betala räkningen väljer du bara konto och godkänner betalningen, eller ställer in i din bank att den ska betalas automatiskt. Snabbt och säkert!
Du som hyresgäst måste själv skaffa ett elavtal. Du bestämmer själv vilket bolag du vill teckna avtal med. Det är viktigt att du gör en anmälan om nytt elabonnemang så fort du flyttar in. Vid kontraktsskrivningen får du en anmälan för hushållsel som ska skickas in till nätägaren. I våra fastigheter är det Vattenfall. Du kan också göra din anmälan på deras hemsida www.vattenfall.se eller beställa blankett via deras kundtjänst, telefon 020-82 00 00. Glöm inte att också avsluta ditt gamla abonnemang i den bostad du flyttar ifrån.
Ta gärna hjälp av Konsumenternas energimarknadsbyrå för att jämföra priserna mellan olika elleverantörer. De har till uppgift att ge konsumenter kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden. Du når dem via www.energimarknadsbyran.se eller genom att ringa 08-522 789 50.
Börja med att kolla Vattenfalls driftinfo för att se om strömavbrottet berör fler hushåll än ditt. Titta på elräkningen om du inte vet vem din elleverantör är.
Om strömmen försvinner i samma ögonblick som du tänder ljuset eller kopplar in en elektrisk apparat kan problemet vara lampan eller apparaten. Stäng först av apparaten och dra om möjligt ur sladden. Därefter kontrollerar du säkringarna (propparna). OBS! I flera av våra områden har spisen tre säkringar som alla måste vara hela för att den ska fungera.
Om strömmen kommer tillbaka efter att du bytt/slagit på säkringen finns två möjliga orsaker till elavbrottet:
- Antingen har du belastat uttaget med för många apparater samtidigt,
- eller också ligger problemet i elapparaten eller lampan.
Elavfall som exempelvis lysrör, klockor, tv-apparater och datorer ska lämnas i grovsoprummet eller vid kommunens återvinningscentraler.
I flera av våra områden finns möjlighet att hyra en parkeringsplats med elbilsladdning. Vi har även gästparkeringar där du kan ladda din elbil.
Så här laddar du som hyr p-plats av Botkyrkabyggen din elbil:
- Ladda ner Waybler App från Apple App Store eller Google Play Store.
- Logga in med inloggningsuppgifterna du fått via e-post från Waybler.
- Godkänn villkoren och lägg till ditt betalsätt under ekonomifliken i appen.
- Plugga in kabeln i laddboxen och i din bil. När bilikonen visas kan du starta laddningen genom att trycka på ditt platsnummer i appen.
- Nu kan du börja ladda!
Så här laddar du som står på gästparkering din elbil
- Ladda ner EasyPark App från Apple App Store eller Google Play Store.
- I appen söker du upp laddplatsen via GPS eller skriver in områdeskoden.
- Plugga in kabeln i laddboxen och i din bil.
- Påbörja laddning och parkering i appen.
Våra bostäder värms upp med hjälp av element (radiatorer). På elementen sitter en termostatventil som känner av temperaturen i lägenheten. När termostaten känner att det är 20 grader i rummet stängs vattenflödet i elementen av. Efter ett tag svalnar elementen till samma temperatur som i rummet. Det är därför man ibland kan känna att elementen är kalla, fast det är minusgrader ute. Om det blir kallare än 20 grader i rummet igen ser termostaten till att elementen värms upp på nytt.
Tänk på att inte ställa möbler eller hänga tjocka gardiner framför elementen. Det hindrar värmen från elementen att ta sig ut i rummet.
Av säkerhetsskäl ska våra entrédörrar vara stängda och låsta. Det är inte tillåtet att ställa upp dörrarna. Då riskerar du att behöriga tar sig in i huset. Dessutom släpper du ut värmen och snö, regn och skräp tar sig in i trapphuset. Se till att stänga dörren efter dig och se till att den går i lås. Släpp heller inte in någon som saknar låsbricka som du inte känner igen som boende i huset.
F
Se Anmäla fel.
Se Boka lokal.
Vissa saker ordnar hyresvärden med, andra saker behöver du själv fixa. Du måste till exempel själv:
- rensa vattenlås och golvbrunn
- diska fläktens fettfilter eller byta kolfilter
- byta glödlampor, lysrör och glimtändare i armaturer, fläkt och ugn
- byta dammlist i fönster och balkongdörr vid behov
- byta toalettsits vid behov
- göra rent tilluftsventiler
- kontrollera säkringar och apparater vid elavbrott.
Här hittar du information och filmer om hur du fixar felet själv.
Innan du flyttar in hos oss finns det en hel del att tänka på.
- Flyttanmälan - Det är viktigt att du är folkbokförd på rätt adress. Därför ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket i god tid innan flytten.
- Hushållsel - När du flyttar in ska du på en gång göra en anmälan om nytt elabonnemang. Du väljer själv vilken leverantör du köper din el ifrån.
- Hemförsäkring - Om du inte redan har en hemförsäkring, måste du teckna en sådan.
- Mina sidor - Via Mina sidor får du bland annat får tillgång till information om vad som händer i huset och i området, tvättstugebokning (om du bor i ett hus med elektronisk bokning) och felanmälan. Registrera dig som hyresgäst på vår hemsida genom att klicka på ”Logga in” på startsidan. Välj ”Registrera dig” och fyll i dina uppgifter.
När du har sagt upp ditt lägenhetskontrakt har du tre månaders uppsägningstid. Uppsägningstiden räknas alltid från månadens sista dag.
Det här händer vid uppsägningen
Tillsammans med bekräftelsen på din uppsägning får du en tid för besiktning. Om du inte är hemma är det viktigt att du hänger en nyckel i tuben så att vi kan komma in. Har bostaden skador som du är skyldig att återställa, har du möjlighet att göra detta under uppsägningstiden. Annars kommer vi att debitera dig för kostnaden.
Att tänka på under uppsägningstiden
Under din uppsägningstid kommer vi att leta efter en ny hyresgäst. Det är viktigt att du hjälper till så att vi kan visa bostaden under uppsägningstiden. Extra viktigt är det om du planerar att flytta ut tidigare eller under semestertider. Är du inte hemma vill vi att du hänger en nyckel i tuben.
Innan du flyttar ut måste du städa lägenheten
Flyttstädning handlar om att lugnt och metodiskt ta sig igenom varenda yta i hela lägenheten. Kom ihåg att det tar tid att flyttstäda. Det räcker inte med sista dagen, i alla fall inte om du ska göra jobbet själv! Det är realistiskt att räkna med tre hela dagar för att ta sig igenom alla ytor i en normalstor lägenhet. Glöm inte att tömma och städa ur eventuella förråd och garageplatser du haft tillgång till.
Detta händer när ditt avtal upphör och du ska flytta ut
Samtliga nycklar och låsbrickor ska lämnas tillbaka till Botkyrkabyggen enligt överenskommelse, dock senast kl. 11.00 första vardagen efter att hyresavtalet har upphört att gälla. När du flyttat ut slutbesiktar vi lägenheten och kontrollerar städningen. Om städningen inte är tillräckligt bra gjord, kommer vi att debitera dig kostnaden för att anlita professionella städare.
När du flyttar ut ur din lägenhet ska den vara ren. Det är du själv som ansvarar för att städa ur lägenheten. Tänk på att det tar tid att flyttstäda, så se till att börja i god tid. Gärna några dagar innan flytten. Om städningen inte är tillräckligt bra gjord, kommer vi att debitera dig kostnaden för att anlita professionella städare.
För att den ska fungera som den ska och för att minska risken för brand ska du göra rent köksfläkten regelbundet. Fettfiltret i fläkten ska rengöras minst en gång i månaden. Det gör du genom att diska det i ljummet vatten och milt diskmedel. Har du kolfilterfläkt måste filtret bytas varje år för att fläkten ska vara effektiv.
Öppna inte köksfönstret för att vädra ut matos när du lagar mat. Då fungerar inte fläkten som den ska, utan matoset sprids i lägenheten i stället. Öppna ett fönster i ett annat rum så hjälper du ventilationen att fungera bättre.
Vid fuktskador är det viktigt att agera snabbt. Om du upptäcker en fuktskada i din lägenhet måste du snarast göra en felanmälan. Därefter gör du en anmälan till ditt försäkringsbolag. När du har gjort en felanmälan till oss kommer vi att utföra en utredning för att undersöka vad som orsakat fuktskadan och vad som behöver åtgärdas. I de flesta fall åtgärdas fuktskadan genom rivning, avfuktning och återställning. Vi återställer bostaden till den standard du betalar för i din hyra.
Det är inte tillåtet att mata fåglar i våra bostadsområden. Maten lockar till sig råttor och dem vill vi inte ha i och i närheten av våra hus. Även om du hängt upp maten i ett träd eller lagt den i ett fågelbord kan råttorna enkelt komma åt den, de är duktiga både på att klättra och att hoppa. Mata heller inte fåglar från fönster eller balkong. Fåglarna smutsar ner dina grannars fönster och balkonger och mat riskerar att falla ner på marken och locka till sig råttor.
Till de flesta lägenheter hör ett förråd antingen i källaren, på vinden eller i anslutning till lägenheten. Förrådet ska hållas låst även om det inte används. Du får endast ha ett lägenhetsförråd, och det ska vara tydligt uppmärkt med ditt lägenhetsnummer. Vet du inte vilket förråd som är ditt, eller behöver hjälp att märka upp ditt förråd, kontakta kundservice.
Alla hushåll är skyldiga att sortera förpackningar och lämna till återvinning. Förpackningar i plast, papper, glas och metall slänger du på någon av återvinningsstationerna i ditt bostadsområde. Tänk på att det är viktigt att lägga rätt förpackning i rätt kärl.
Alla våra hyregäster måste ha en hemförsäkring. Har du ingen hemförsäkring och drabbas av till exempel brand eller vattenskador kan du själv få stå för kostnaden för att återställa bostaden.
G
Du som är hyresgäst hos Botkyrkabyggen har möjlighet att hyra garageplats av oss. Är du är ny hyresgäst måste du vänta tills ditt bostadskontrakt börjar gälla innan du kan söka. Det är först till kvarn som gäller när man söker parkeringsplats, vi går inte efter köpoäng. Våra parkeringsplatser publiceras varje tisdag morgon.
De flesta av våra hyresgäster har vad vi kallar för behovsapassat lägenhetsunderhåll (BLU). Det innebär att vi gör en behovsprövning för att se om något i din lägenhet behöver repareras eller bytas ut. När vi gör en behovsprövning görs en besiktning av hela bostaden. Om linoleumgolv eller våtrumsmatta behöver bytas ut har du själv möjlighet att välja bland flera olika alternativ.
Se alternativ för linoleumgolv och våtrumsmatta
Vill du ha parkettgolv i din lägenhet finns möjligheten att beställa det som ett tillval. Kostnaden läggs till på din hyresavi.
Rinner vattnet undan dåligt i duschen eller badkaret? Då kan du behöva göra rent golvbrunnen. Det här är något som du som hyresgäst själv ansvarar för att åtgärda.
Så här gör du rent golvbrunnen:
- Lyft gallret som täcker golvbrunnen.
- Ta bort hår och annat.
- Spola med handduschen och torka av.
- Sätt tillbaka gallret.
- Släng det du har rensat bort i soporna.
I våra områden finns iordningställda grillplatser som du gärna får använda när du ska grilla. Men tänk på detta:
- Ha en behållare med vatten bredvid grillen så att du har möjlighet att släcka om en brand skulle uppstå.
- Se till att elden är släckt när du grillat klart.
- En vuxen ska alltid närvara och ha ansvar vid grillning.
- På balkongen är det endast tillåtet att använda elgrill.
- Råttor älskar sopor och matrester, så se till att städa efter dig när du grillat klart.
Grovsopor som exempelvis trasiga möbler, keramik och barnvagnar kan du slänga i våra grovsoprum. Finns inget grovsoprum i ditt område lämnar du grovavfallet till någon av SRVs återvinningscentraler. Miljöfarligt avfall som exempelvis målarfärg, vitvaror och batterier får du inte lämna i våra grovsoprum.
Har din lägenhet en uteplats ansvarar du som hyresgäst för skötseln av den. Det innebär bland annat att du behöver klippa gräset kontinuerligt.
Övriga gräsmattor i våra bostadsområden ansvarar Botkyrkabyggen för. På vissa ställen låter vi gräset växa i början av sommaren. Det gör vi för att hjälpa pollinerande insekter att hitta mat. I gräsmattor växer bland annat maskrosor, vitklöver och tusensköna som är rika på pollen och nektar.
H
Sätter du upp en egen hatthylla måste du spara den ordinarie hyllan och montera upp den när du flyttar ut.
Se Försäkring.
I många av våra hus finns hissar. Dessa servas och besiktas regelbundet för att du som använder hissen ska kunna färdas på ett säkert sätt. En hiss som inte uppfyller de högt ställda säkerhetskraven stängs av omedelbart tills problemet är åtgärdat. Tyvärr går det inte alltid att meddela i förväg när hissar stängs av för reparation. Planerat underhåll aviserar vi dock alltid om i förväg.
Om du upptäcker att en hiss inte fungerar och vi inte satt upp information om att reparation pågår, gör en felanmälan.
Husdjur är mysiga men tänk på att du som husdjursägare ansvarar för att djuret inte stör dina grannar. Vid och omkring våra hus ska du hålla djuret kopplat och du städar självklart upp efter det. Du får inte ta med ditt husdjur till tvättstugan. Det gäller alla djur förutom ledarhundar och assistanshundar.
Hyran för din lägenhet betalas i förskott. Senast den sista vardagen i månaden ska den vara betald. Det är viktigt att betala hyran i tid, annars riskerar du att bli av med ditt hyreskontrakt.
Se Andrahandsuthyrning.
Är du ansluten till Kivra får du hyresavin där, annars kommer den i brevlådan. Har du tappat bort avin kan du alltid hitta den på Mina sidor.
När du tackat ja till ett erbjudande om en bostad måste du signera ett hyresavtal, sedan är bostaden din. Du kommer i första hand att erbjudas möjlighet att signera kontraktet digitalt genom e-signering med BankID. Du behöver ha en giltig e-postadress för att kunna ta emot handlingarna. Saknar du BankID kan du besöka vårt kundcenter.
Som hyresgäst kan du vara medlem i Hyresgästföreningen. I flera av våra områden finns lokala hyresgästföreningar som som arbetar för inflytande, trygghet och gemenskap för hyresgästerna.
I våtutrymmen som badrum får du INTE borra hål då detta kan leda till vattenskador. Även i andra utrymmen ska du vara försiktig med att göra hål i väggarna. Har du gjort för många eller för stora hål kan du få betala kostnaden för att återställa väggarna.
På Botkyrkabyggen arbetar vi självklart med ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.
Ekonomisk hållbarhet
Vi arbetar långsiktigt för en ekonomisk stabilitet i företaget. Genom att stärka vår ekonomi skapar vi förutsättningar för lönsamhet och tillväxt. Detta ger oss också möjlighet att investera i hållbar utveckling och bidra till samhällsbyggandet.
Social hållbarhet
Vi arbetar på flera olika sätt för att skapa trygga bostäder och hem för kommunens invånare. Genom varsamma renoveringar av husen hålls hyror nere och hyresgästerna kan bo kvar i sina hem. I norra Botkyrka har vi startat barn- och ungdomsgrupper med syftet att öka deras möjlighet att påverka sin boendemiljö. Vi arbetar även med samverkan tillsammans med Polisen, Botkyrka kommun och Södertörns brandförsvar för att göra Botkyrka ännu tryggare och bättre.
Miljömässig hållbarhet
Vi använder oss enbart av fossilfri el som vi till största del köper, men vi producerar även en del själva genom vårt vindkraftverk. Vi har även installerat solceller och solfångare på flera av våra tak. Dessutom är alla våra företagsfordon eldrivna.
Vi renoverar varsamt och byter bara ut det som verkligen behöver ersättas. På så sätt minskar vi onödigt avfall och tar tillvara på resurser som fortfarande fungerar.
För att främja den biologiska mångfalden planterar vi växter som pollinatörer älskar, skapar blomstrande ängar och låter gräsmattor växa fritt. Det ger pollinerande insekter tillgång till mat under hela säsongen och bidrar till ett rikare ekosystem.
I
Du får som hyresgäst ha inneboende i din hyresrätt under förutsättning att du själv bor i lägenheten. Om du inte bor i lägenheten gäller reglerna om andrahandsuthyrning av hyresrätter och då behöver du tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden.
Du får ta ut hyra av den inneboende, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder. Har du flera inneboende får du inte ta ut en hyra som sammanlagt är större än vad du själv betalar i hyra.
Våra lägenheter är anslutna till ett operatörsneutralt fibernät via Botkyrka Stadsnät. Det innebär att du kan köpa internettjänster av flera olika leverantörer.
Så här kommer du igång med fibernätet:
- Koppla datorn till nätverksuttaget i din lägenhet.
- Öppna webbläsaren för att komma till Zmarket.
- Välj leverantör och tjänst.
Använder du inte dator kan du skriva in adressen botkyrka.zmarket.se direkt i webbläsaren i din telefon eller surfplatta.
J
Du slänger din gran i närmaste grovsoprum eller vid någon av återvinningscentralerna i Skyttbrink eller Fittja.
K
Kackerlackor sprider sig fort mellan lägenheterna i ett hus. Därför är det viktigt att agera snabbt om du upptäcker kackerlackor i din bostad eller i våra allmänna utrymmen. Botkyrkabyggen har avtal med Anticimex som är experter på skadedjur. Kontakta dem på telefon 075-245 10 00 så får du hjälp. Det kostar ingenting.
Enligt en överenskommelse med Hyresgästföreningen ska det vara minst 20 grader i din lägenhet. Värmen sätts på automatiskt när det blir kallare ute, men vid snabba väderväxlingar kan det ta lite tid för systemet att anpassa sig. Då gäller det att ha lite tålamod.
Detta kan du själv göra för en varmare bostad:
- Kontrollera att elementen är påslagna.
- Har du en köksventil så ska den bara vara öppen när du lagar mat.
- Undvik att ställa möbler och hänga tunga gardiner framför elementen. De hindrar värmen från elementen att ta sig ut i rummet.
- Se till att fönster och dörrar är stängda (men fönsterventilerna i överkant på fönstret ska vara öppna).
- Om du ska vädra, gör det snabbt och gärna med korsdrag.
Tycker du ändå att det är för kallt i lägenheten? Innan du gör en felanmälan behöver du mäta temperaturen i rummet. Placera en termometer en meter från en yttervägg och en meter upp från golvet. Visar den under 20 grader gör du en felanmälan.
Kul på lovet är Botkyrkabyggens satsning för att alla barn i Botkyrka ska ha möjlighet till en meningsfull fritid. Tillsammans med föreningar arrangerar vi kostnadsfria aktiviteter som dans, boxning, cricket, pyssel, fotboll och massor av annat skoj under skolloven. I samband med aktiviteterna bjuds ofta även på något att äta och dricka.
Vårt kundcenter finns på Gröndalsvägen 6 i närheten av Tumba centrum. På kundcenter kan du hämta ut låsbrickor, signera eller få kopia av avtal, titta på och beställa tapeter, golv och tillval, information om hur du söker en bostad hos oss.
Våra ordinarie öppettider är:
måndag-torsdag klockan 9-12
I våra bostadsområden kan du slänga restavfall och förpackningar, samt ibland även matavfall i separat behållare. I flera områden finns det även grovsoprum.
Se Fläkt.
Botkyrkabyggen har en policy och regler för kö och uthyrning som vi följer. Det gör vi för att det inte ska bli godtyckligt vem som får ett erbjudande om bostadskontrakt hos oss. Det ska gå att se vilka regler som gäller och lika regler gäller för alla.
Uthyrningspolicyn är beslutad av företagets styrelse. Det är policyn som ligger till grund för företagets uthyrningsregler. Botkyrkabyggen gör inga undantag från dessa regler. Däremot förmedlar vi vissa av våra bostäder via Bostadsförmedlingen i Stockholm, det är en annan kö med andra köregler.
L
Se Elbilsladdning.
Botkyrkabyggens lediga lägenheter publiceras på Botkyrkabyggens hemsida och hos Bostadsförmedlingen i Stockholm.
På flera av våra gårdar hittar du både mindre och större lekplatser. Dessa inspekteras regelbundet för att säkerställa säkerheten. Om du upptäcker något som behöver åtgärdas, vänligen gör en felanmälan via Mina sidor. Under de senaste åren har många av våra lekplatser fått en rejäl upprustning.
Botkyrkabyggen äger och förvaltar cirka 10 800 bostäder och 770 lokaler. Vi har tre olika typer av lokaler:
- Kommersiella lokaler – de är till för t.ex. affär, kontor, servering eller vård och omsorg. Hyresgästen för dessa lokaler är oftast ett företag.
- Föreningslokaler – de är till för föreningsverksamhet eller annan ideell verksamhet. Hyresgästen för dessa lokaler är oftast en förening eller studieförbund.
- Lagerlokaler – de är till för lager, förvaring/förråd eller hobbyverkstad. I första hand hyr vi ut dessa till våra boende i området, i andra hand till övriga hyresgäster och i tredje hand till sökande som inte är bostadshyresgäster.
Läs mer om hur du söker en lokal
Om du bor hos Botkyrkabyggen finns det också lokaler i olika storlekar som du kan boka och använda för att till exempel ha kalas. Vi kallar dessa lokaler för Boendekraftslokaler.
Se Boka lokal.
I många av våra portar, tvättstugor, källargångar med mera har vi installerat elektroniska lås för att minska risken att obehöriga tar sig in i våra hus. Du öppnar dörren med hjälp av en av de låsbrickor du fick när du flyttade in hos oss. Så här gör du:
- Håll brickan mot det runda fältet på läsaren vid dörren.
- När den gröna lampan tänds är dörren upplåst och du kan öppna dörren.
- Om röd lampa tänds betyder det att brickan inte fungerar. Då behöver du kontakta vår kundtjänst.
Du som hyresgäst får totalt fyra låsbrickor per lägenhet, undantag finns. Om du behöver beställa fler så kan du som kontraktinnehavarare besöka vårt kundcenter. Kostnaden för en ny bricka är 250 kronor. Hyresgäster som har lägenhet 3 rum och kök eller större kan kvittera ut 2 extra brickor utan kostnad vid behov.
Observera att brickor med nummer 3-6 endast är till för entrédörren. Om du tappar bort en bricka är det viktigt att du kontaktar oss så fort som möjligt så att vi kan spärra den.
Se Byta bostad.
Vägglöss är otrevlig skadedjur som lätt sprider sig mellan bostäder i ett hus. Misstänker du att du drabbats av vägglöss ska du omedelbart kontakta Anticimex på telefon 075-245 10 00. Botkyrkabyggen har avtal med Anticimex och de hjälper dig som är hyresgäst hos oss utan kostnad.
- Du ser vägglöss, nymfer eller ägg runt sängen.
- Du upptäcker små svarta fläckar i lägenheten.
- Du hittar små blodfläckar och blodutstryk på exempelvis sängkläder.
- Synliga bett, vanligtvis på hals, hand och fotleder.
För att minska risken att drabbas av vägglöss, ta aldrig hem saker du hittar i grovsoprum och var noga om du köper begagnat. Var även vaksam när du reser. Förvara aldrig din resväska öppen på golvet när du är ute och reser och ta inte in väskan direkt när du kommer hem utan låt den helst stå ute på exempelvis balkongen ett tag.
M
I vissa av våra områden finns möjlighet att sortera ut sitt matavfall. Matavfallet som samlas in omvandlas till biogas och biogödsel. I matavfallspåsen lägger du det som blivit över när du lagat mat eller ätit. Det kan vara saker som:
- rester av kött, fisk och skaldjur
- pasta, ris, potatis och nudlar
- rester av bröd samt äggskal
- rester av grönsaker och frukt
- teblad, tepåsar, kaffesump och kaffefilter
- hushållspapper och pappersservetter
Det är viktigt att sortera rätt, annars kan hela lasset med insamlat matavfall i sopbilen förstöras och måste köras till förbränning istället för att återvinnas.
Om ni är två personer som söker bostad tillsammans kan ni registrera den ena personen som medköande. En medköande har ingen egen kötid, men det gör att ni kan tillgodoräkna er bådas inkomster vid en bostadsansökan.
Du kan lägga till en medsökande genom att ändra din intresseanmälan. Välj Intresseanmälan lägenhet och lägg till uppgifter under fältet Medsökande. Som medsökande kan du inte söka lägenheter på egen hand och det är heller inte möjligt att skapa en egen intresseanmälan om man redan står som medsökande på någon annans konto. Vid eventuellt kontrakt nollställs poängen för bägge parter.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. När det gäller vår miljö är det viktigt att vi alla drar vårt strå till stacken. Och det behöver inte vara så svårt som det låter. Med enkla medel kan vi alla bidra till en mer hållbar värld.
På Mina sidor hittar du som är hyresgäst hos Botkyrkabyggen det mesta som gäller ditt boende, till exempel information om vad som sker i ditt område, din lägenhet, ditt kontrakt och din hyra. Här hittar du även alla våra digitala tjänster, så att du till exempel själv kan göra felanmälan, boka tvättstugan eller leta efter lediga parkeringsplatser.
Är du bostadssökande hanterar du allt som gäller din intresseanmälan på Mina sidor.
Under Min profil finns viktig information som alltid behöver vara uppdaterad så att vi kan nå dig. Kontrollera dina uppgifter regelbundet och ändra vid behov.
Du får, på egen bekostnad och utan att be hyresvärden om lov, mål om inne i bostaden. Tänk dock på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du får till exempel inte måla direkt på tapeten och välj inte alltför avvikande kulörer. Om lägenhetens bruksvärde minskar genom de åtgärder som du har gjort så har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.
N
Nyckeltuben sitter på dörren till din bostad. I nyckeltuben kan du lämna en nyckel så att du inte behöver vara hemma för att öppna dörren när vår personal eller entreprenör ska fixa något i din bostad. Du får information från Botkyrkabyggen om när du behöver lämna nyckel i tuben för att arbete ska utföras inne i din bostad.
Du hänger nyckeln i tuben från insidan. Personalen låser upp tuben från utsidan. När arbetet i din bostad är klart lägger personalen tillbaka din nyckel i nyckeltuben. Det är viktigt att du endast hänger in en nyckel i tuben, utan nyckelbricka. Annars kan det vara svårt för oss att få ut nyckeln.
Du får tre nycklar till bostaden när du flyttar in, de har ett speciellt nummer och det är viktigt att vi får tillbaka just dessa nycklar när du flyttar. Du får göra extranycklar till din bostad om du behöver. Vi byter alltid lås innan en ny hyresgäst flyttar in så du behöver inte vara orolig för att den tidigare hyresgästen ska kunna komma in i din bostad.
Skulle du vilja flytta in i en helt ny lägenhet? Just nu bygger Botkyrkabyggen 70 nya lägenheter i centrala Tumba, med preliminär inflyttning i slutet av 2026. Tumba Port består av ytsmarta ettor och tvåor samt en trea.
O
Har du gröna fingrar eller är bara intresserad av odling? Självklart får du odla på din balkong eller uteplats. Ett tips är att odla i olika nivåer så får du plats med fler växter. Om du ska odla på balkongen, tänk på att placera blomlådor på insidan av balkongräcket. Det är inte tillåtet att odla i pallkragar på balkongen. Använd istället krukor, hinkar eller andra kärl för dina växter. Se till att inte smuts och vatten rinner ner till grannen nedanför.
Offentliga verksamheter lyder under offentlighetsprincipen. Den innebär att allmänheten har rätt till insyn i och tillgång till information om statens och kommunernas verksamhet. Önskar du ta del av en offentlig (allmän) handling hos Botkyrkabyggen skickar du en begäran om offentlig handling till mejladressen offentlighandling@botkyrkabyggen.se.
P
Botkyrkabyggen har regler för hur en parabolantenn ska sättas upp. Parabolen ska:
- Vara innanför balkongräcket.
- Placeras på balkonggolvet.
- Fästas så att den inte skadar balkonggolvet, räcket, sidoväggar eller ytterväggen.
Accepterad montering är till exempel markstativ utan borrning eller balkongfäste som spänner mellan golv och tak utan borrning. Tänk på att en parabol som lossnar och faller ner kan orsaka mycket svåra skador på människor eller fastigheten. En felaktigt fäst parabolantenn kan ge dyra skador på ytterväggen eller balkongräcket.
Du som sätter upp en parabol i din bostad har ansvaret för att din parabol är monterad på rätt sätt.
Parkeringsplats söker du på Mina sidor från och med den dag du har ett hyreskontrakt hos Botkyrkabyggen. Du kan inte söka parkering innan ditt kontrakt börjar gälla. Det är först till kvarn som gäller för parkeringsplatser, det finns alltså inget kösystem.
Om parkeringsplatsen är märkt som parkering för motorcykel eller elbil är parkeringen endast till för den typen av fordon. Du får inte använda parkeringen till fel typ av fordon, du får alltså inte parkera en motorcykel eller bensinbil på en elbilsparkering. Det är tre månaders uppsägning på parkeringsplatser och du kan ha max två kontrakt för parkeringsplatser samtidigt.
Hyr du en bilparkeringsplats är det endast tillåtet att parkera en personbil där. Tänk på att alla fyra däck måste rymmas inom parkeringsrutan.
Persienner ingår inte som standard i våra lägenheter. Om du väljer att montera egna persienner så ansvarar du för att ta bort dessa och återställa eventuella hål när du flyttar ut, om det inte finns en annan överenskommelse.
Personuppgifter är all information som kan kopplas direkt eller spåras till en levande person. Vi på AB Botkyrkabyggen använder dina personuppgifter för att:
- Hyra ut bostäder, lokaler och parkeringsplatser.
- Sköta fastighetsförvaltning.
- Hantera vår personal och rekrytera nya medarbetare.
Personuppgifterna delas med personer som arbetar inom AB Botkyrkabyggen. Vi är restriktiva med att lämna ut dina personuppgifter till andra parter. Personuppgifter kan dock komma att hanteras av myndighet eller kommun i de fall vi är skyldiga att lämna ut uppgifter. Dina personuppgifter kan också komma att hanteras av Botkyrkabyggens externa samarbetspartners.
Du har rätt att:
- Kostnadsfritt få veta vilka uppgifter vi har om dig (en gång per år)
- Begära att vi rättar felaktiga eller ofullständiga uppgifter
- Begära att vi raderar dina uppgifter om de inte längre behövs
Vi ser till att dina personuppgifter hanteras säkert och skyddas mot obehörig åtkomst, ändringar eller radering. Du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss.
För att öka säkerheten och tryggheten för dig som hyresgäst har vi installerat elektroniska lås i våra flerfamiljshus. Det innebär att porten är låst dygnet runt, och att vi installerar en porttelefon. Porttelefonen sitter vid entrén. Det är på den dina besökare ringer upp dig för att bli insläppta.
I samband med övergången till systemet med låsbricka eller vid inflyttning lämnar du uppgift om vilket telefonnummer som ska knytas till porttelefonen. Detta gäller både fast- och mobilabonnemang.
R
Vi arbetar året runt med att underhålla, renovera och rusta upp våra områden, fastigheten och byggnader.
Här kan du läsa om våra aktuella projekt
Här kan du läsa om vår strategi för renovering och stambyten
Råttor är ett växande problem i samhället. De kan sprida de sjukdomar, gnaga sönder elledningar och orsaka skador i våra bostäder. De är med andra ord skadedjur. Tyvärr trivs råttorna i närheten av oss människor. Men om vi tar bort tillgången till mat och skydd för råttorna kan vi komma åt problemet.
Råttor kan ta sig igenom hål så små som 2 cm i diameter. Därför råttsäkrar vi våra hus genom att täcka för ventiler och hål i husgrunden med ett finmaskigt nät. Vi placerar också ut fällor både ovan och under jord. Soptunnorna i våra områden har tätslutande lock. Det är viktigt att du slänger skräpet i soptunnan och stänger locket ordentligt. Ställ aldrig sopor och annat skräp på marken då detta drar till sig råttor.
Högt gräs, buskar och träd i närheten av husen skapar skydd för råttorna. Därför klipps gräset kort och buskar och annan växtlighet klipps ner eller tas bort. Har du en altan, tänk på att inte vinterförvara möbler intill husväggen. Då skapar du ett perfekt gömställe för råttorna. Förvara heller inte lådor, mat, sopor med mera på uteplatsen eller balkongen då det drar till sig råttor.
Vi ber dig också att inte mata fåglor i våra bostadsområden. Råttorna är duktiga på att klättra och hoppa och kan enkelt komma åt maten även om du hängt upp den i ett träd eller lagt den i ett fågelbord.
Det finns inget strikt rökförbud i våra lägenheter, med undantag för våra ungdomslägenheter och allergihuset på Tullingebergsvägen 1 C. Du får dock aldrig röka så att röken stör någon annan. Tänk också på att röken kan orsaka skador inomhus. Om lägenheten behöver saneras när du flyttar ut kan du bli ersättningsskyldig.
Det är förbjudet att röka i alla gemensamma utrymmen, exempelvis tvättstuga, entréer och trappuppgång. Det är också förbjudet enligt lag att röka på allmänna platser, exempelvis på lekplatser i området och direkt utanför husens portar.
Röker du på balkongen eller utomhus behöver du ta hand om fimparna på ett säkert sätt, så att du inte skräpar ner eller orsakar brandfara.
S
SeniorBo är bostäder i särskilda hus för dig som fyllt 65 år och vill ha ett boende som fungerar även i framtiden. När vi blir äldre ändras kraven på vårt boende. Kanske behöver du inte längre lika stor boendeyta, eller har större behov av anpassningar. Även om du är pigg och aktiv idag är det inte fel att förbereda sig för framtiden och byta boende redan nu. Ett boende du inte behöver flytta från, där du kan bo resten av livet.
SeniorBo-husen och -lägenheterna är anpassade för att det ska vara bekvämt och tillgängligt för dig som bor där.
I bostaden:
- Säkerhetsdörr
- Dusch
- Inga trösklar
- Intelligent brandvarnarsystem
- Spisvakt
- Digitala timers för köksutrustning
I huset:
- Brandsläckare och brandfilt på varje våningsplan.
- Gästlägenhet och möteslokal.
- Automatiska hissdörrar.
- Hiss med plats för rullstol samt sittplats i hissen.
- Tvättstuga tillgänglig via hiss eller egen utrustning i bostaden.
- Automatiska dörröppnare vid entréer samt sittplats innanför och utanför entrén.
- Avfallshantering tillgänglig och nära.
- Cykelrum där rollator och permobil kan parkeras.
I området:
- Tillgängligt område och uteplatser.
- Närhet till kommunikationer och närservice.
- Sittplatser på vägen mellan fastighet och centrum/kommunikation.
- P-plats nära bostaden för besökande och boende.
- Prioriterad snö- och halkbekämpning.
Botkyrkabyggens SeniorBo-hus finns på Gröndalsvägen 12 B i Tumba och på Tullingebergsvägen 1 B i Tullinge.
Vi har även öronmärkt ett antal lägenheter som inte ingår i SeniorBo-konceptet för dig som fyllt 65. Lägenheterna är inte utrustade enligt SeniorBo-konceptet, men ligger alltid i bottenplan eller i hus med hiss. Spisvakt, säkerhetsdörr och seriekopplade brandvarnare kan du lägga till som tillval för ökad säkerhet och trygghet.
Skadedjur som vägglöss, kackerlackor och råttor är ett otrevligt och tyvärr också vanligt problem. Men det finns sätt att minska spridningen av de oönskade små djuren:
- Ta inte hem möbler från grovsoprummet: Vägglöss och andra skadedjur kan gömma sig i möbler och sprida sig till din lägenhet.
- Var försiktig när du reser: Skadedjur kan följa med i din resväska. Förvara väskan stängd och inte direkt på golvet. När du kommer hem, låt väskan stå utomhus ett tag, till exempel på balkongen, innan du tar in den. Tvätta det som går i 60 grader, eller lägg i en plastpåse i frysen.
- Mata inte fåglar: Mat som slängs ut lockar till sig råttor som kan sprida smittor och orsaka skador.
- Håll rent: Städa noggrant, särskilt i varma och fuktiga miljöer där kackerlackor trivs. Töm soporna ofta.
Om du ändå drabbas av skadedjur, kontakta Anticimex på telefon 075-245 10 00. Botkyrkabyggen har avtal med Anticimex och du får hjälp utan kostnad.
Om du får skyddad identitet medan du bor hos oss, informerar inte Skatteverket Botkyrkabyggen om detta. Du behöver själv meddela oss så att vi kan skydda dina personuppgifter. Kontakta oss eller besök vårt kundcenter så hjälper vi dig.
Om du har skyddad identitet när du flyttar in, kontaktar vi dig när vi skriver kontraktet. Detta för att säkerställa att dina uppgifter är skyddade genom hela processen.
I en del av våra hus finns skyddsrum men som i nuläget används som till exempel cykelrum eller förråd. Skyddsrum ska snabbt kunna ställas i ordning vid krig för att kunna ge skydd åt människor. Om det kommer ett beslut att skyddsrummen ska öppnas har fastighetsägaren 48 timmar på sig att ställa i ordning skyddsrummet. Vem som helst får söka skydd i vilket skyddsrum som helst, inte bara de som bor i huset.
Vi snöröjer så snabbt vi kan, men vid kraftiga snöfall kan det ta lite längre tid.
Prioriteringsordning:
- Vi börjar med att snöröja fram till fastigheterna så att räddningsfordon kan komma fram. Entréer, infarter till parkeringsplatser och återvinningsstationer snöröjs alltså först.
- Därefter snöröjer vi baksidor, sidovägar och andra ytor.
Vem ansvarar för vad?
- Botkyrkabyggen: Ytor inom företagets fastigheter.
- Botkyrka kommun: Allmänna gator, cykel- och gångvägar.
- Du som hyr p-plats: Skottning av snön i din p-ruta ansvarar du själv för.
Alla hushåll är skyldiga att sortera sitt avfall och lämna till de insamlingssystem som finns. Det finns behållare för både restavfall och förpackningar i alla våra områden. Det är viktigt att alla hjälps åt att slänga skräpet i rätt behållare så att det kan tas om hand på bästa sätt.
Ett stambyte innebär att vi byter ut vattenrör och ledningar i huset. Efter 40–50 år blir rören slitna, och risken för vattenläckor ökar. Vi installerar även ett säkrare elsystem med enbart jordade uttag.
Städa behöver vi alla göra regelbundet hemma. För att inte förstöra något så är det viktigt att använda rätt rengöringsmedel och rätt redskap på rätt plats.
Här kan du läsa mer om hur du städar och rengör på bästa sätt i din bostad
Ska du flytta?
Du har rätt till lugn och ro i din bostad. Blir du kraftigt störd ska du ringa kundservice på telefon 08-530 694 90. Inträffar störningen efter arbetstid kopplas du till vår störningsjour. Så fort du ringer kontaktar vi den som stör. Om det behövs skickas en väktare ut till platsen. Vid konstaterad störning får den störande en skriftlig varning.
En störning kan exempelvis vara någon som spelar musik på mycket hög volym, en hund som skäller högt och länge, någon spolar vatten länge under nattetid, någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen eller natten.
Längst ner på ditt hyreskontrakt hittar du rutor för uppsägning. Har du inte kvar kontraktet, ladda ner och fyll i blankett för uppsägning.
Ladda ner blankett för uppsägning
Skicka uppsägningen per post eller e-post till Botkyrkabyggen.
En säkerhetsdörr skyddar inte bara mot ovälkomna gäster, utan är också ett extra skydd vid brand. Säkerhetsdörren står emot både eld och brandgas under längre tid än en vanlig lägenhetsdörr. Värdefull tid som kan rädda liv. Som en extra bonus stänger säkerhetsdörren även ute störande ljud, dofter och drag från trapphuset.
Vill du beställa en säkerhetsdörr? Kontakta kundservice.
OBS! Har du redan en säkerhetsdörr kan du inte beställa en ny.
För att kunna söka en bostad hos Botkyrkabyggen måste du antingen stå i Botkyrkabyggens bostadskö eller i Bostadsförmedlingen i Stockholms bostadskö.
Så här gör du för att söka en bostad hos Botkyrkabyggen
Våra lediga bostäder publiceras antingen på vår egen webb eller hos Bostadsförmedlingen i Stockholm.
T
Du får, på egen bekostnad, tapetsera om i din lägenhet. Men tänk på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört och att inte välja någon kulör eller mönster som gör det svårt för oss att hyra ut lägenheten till någon annan.
Botkyrkabyggen kan efter en behovsprövning stå för tapetsering av din lägenhet om du har behovsanpassat lägenhetsunderhåll.
Som hyresgäst hos Botkyrkabyggen kan du, mot ett hyrestillägg, göra en mängd olika tillval till din bostad som exempelvis tvättmaskin, köksluckor och golv. Vissa av våra tillval kan du titta närmare på i vårt kundcenter. Där kan du också få veta exakt vad som går att beställa till just din lägenhet.
Visst kan det vara skönt med nytumlade handdukar efter duschen. Som hyresgäst hos Botkyrkabyggen kan du lägga till torktumlare som ett tillval. Då läggs en extra kostnad på din månadshyra. När du beställer tillval genom oss har du livstidsgaranti. De betyder att vi reparerar och underhåller maskinen utan extra kostnad.
Släpp inte in obehöriga
Det är inte tillåtet för obehöriga att vistas i våra trapphus och entréer. Den som ändå befinner sig där och som trots tillsägelse vägrar att lämna området riskerar att polisanmälas för olaga intrång enligt Brottsbalken 4 kap 6 § 2 st. Du som hyresgäst kan hjälpa till att stänga obehöriga ute genom att inte släppa in okända personer och se till att porten går igen efter dig så att obehöriga personer inte kan komma in.
Håll trapphusen fria från saker
För allas säkerhet får du inte ställa saker i trapphus eller källargångar. Vid en brand är trapphuset din och dina grannars väg ut, och räddningstjänstens väg in. Därför är det förbjudet att förvara något där, även kortvarigt. Det gäller till exempel dörrmattor, barnvagnar, cyklar och sopor.
Rökning förbjuden
Det är förbjudet att röka i både entréer och trappuppgångar. Du får heller inte röka utanför husens portar.
När du skriver på ett hyreskontrakt hos oss så skriver du också under på våra trivselregler. Trivselreglerna handlar om att visa hänsyn och inte störa sina grannar. Du som är hyresgäst hos oss ansvarar för att våra trivselregler följs av hushållsmedlemmar, gäster och andra som vistas i din lägenhet.
Här hittar du Botkyrkabyggens trivselreglerTrygga Hus är Botkyrkabyggens metod för att trygghetssäkra våra fastigheter. Vi arbetar utifrån teorin att inbjudande, rena och ljusa miljöer minskar skadegörelse och nedskräpning samtidigt som trivseln och tryggheten ökar hos de boende.
Så här går det till:
- Vi påbörjar arbetet med informationshämtning och analys. I detta ingår även att inhämta hyresgästernas synpunkter, statistik över klotter, skadegörelse och eventuell brottslighet eller oroligheter.
- Därefter genomförs platsbesök där vi utifrån en checklista granskar cirka 100 punkter med bland annat belysning, skalskydd, dörrar/lås, renhållning, informationstavla med mera.
- Vi arbetar även med insatser för att motverka olovlig andrahandsuthyrning.
- Därefter görs en bedömning och en underhållsplan tas fram med åtgärder.
- När samtliga åtgärder är genomförda genomförs ytterligare ett platsbesök med en slutbedömning.
- När trapphuset blir godkänt sätts ett märke upp i porten som visar att huset är godkänt som ett Tryggt Hus.
Har du frågor eller önskar mer information, skapa ett ärende på Mina sidor så kontaktar vi dig.
Vi vill att du ska känna dig trygg i ditt hem och din boendemiljö. Därför samarbetar Botkyrkabyggen med Botkyrka kommun, lokalpolisen och Södertörns brandförsvar inom EST (Effektiv samordning för trygghet).
Hos Botkyrkabyggen är Telia leverantör av basutbudet som ingår i din hyra. De TV-kanaler som ingår är: SVT1, SVT2, SVT 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen och TV4. Vill du ha fler tv-kanaler är du välkommen att besöka botkyrka.zmarket.se för att välja fritt bland tjänster och leverantörer.
För att få tillgång till kanalerna i basutbudet behöver du beställa tv-tjänsten hos Telia. Så här gör du:
- Gå till telia.se/aktivera.
- Fyll i din adress och aktivera tjänsten Tv och streaming Start.
Du kan också ringa Telia på 020-20 20 70 eller besöka en Teliabutik.
Skulle det vara skönt att slippa boka tid och släpa tvätten till den gemensamma tvättstugan? Att kunna tvätta när det passar dig? Har du inte redan en tvättmaskin i lägenheten finns möjligheten att köpa det som ett tillval. Vi monterar och installerar, förutsatt att det är möjligt i just ditt badrum. Du betalar genom en extra avgift på din månadshyra. Då ingår det att vi reparerar eller byter vi ut tvättmaskinen utan kostnad om den går sönder.
De flesta hyresgäster hos Botkyrkabyggen har tillgång till en gemensam tvättstuga. Tvättstugorna kan i de flesta fall bokas digitalt via Mina sidor, eller med hjälp av låsbrickan på bokningstavlan som finns i tvättstugan.
Du kan bara boka ett tvättpass i taget. Först när du börjat tvätta kan ett nytt pass bokas. Du kan boka maximalt 8 tvättpass, motsvarande cirka 32 tvättar, per månad. När din bokade tid är inne använder du din låsbricka för att komma in i tvättstugan.
Om du bokat ett tvättpass, men inte påbörjat din tvätt efter 30 minuter, släpps tvättiden till andra för bokning och användning. Eftersom du har bokat kommer passet ändå att räknas in i ditt maxantal tvättpass (8 per månad).
Om något i tvättstugan är fel, till exempel om en tvättmaskin är trasig, gör en felanmälan.
U
Botkyrkabyggens ungdomsbostäder är lägenheter i särskilda hus för dig mellan 18 och 25 år. Ungdomsbostäderna ligger i Storvreten och Tuna. Från båda områdena är det gångavstånd till Tumba centrum och pendeltågstationen.
Alla lägenheterna är 32 kvm stora och har 1,5 rum samt kokvrå. Hushållsel, värme och varmvatten ingår inte i hyran. Du tecknar själv ett elabonnemang och varmvattnet mäts och debiteras utifrån förbrukning. Kostnaden läggs till hyran.
Hyresregler för ungdomsbostäder
- Hyresgästen är 18–25 år vid inflyttning
- Max boendetid är 4 år, hyresgästen avstår besittningsskydd
- Det görs ingen inkomstprövning, men de sökande får inte ha skulder, betalningsanmärkningar eller tidigare hyresskulder
- 1 månads uppsägningstid
- Krav på hemförsäkring
- Hyresgäster behåller sina poäng i kösystemet
- Hyresgästen kan söka bostad i Botkyrkabyggens internkö efter 1 års boendetid
- Överlåtelse eller byte av bostad är ej tillåtet
- Uthyrning i andra hand är ej tillåtet
- Max två vuxna personer får bo i bostaden
- Hyresgäster får 1 poäng/dag då de bor i våra ungdomsbostäder, vilka kan användas så länge de är boende i Botkyrka kommun
Förutom husen med enbart ungdomslägenheter har Botkyrkabyggen infört en flytta-hemifrån-garanti för unga som bor i Botkyrka kommun. 10 procent av lägenheterna som förmedlas är öronmärkta för 18-25-åringar. Lägenheterna omfattar 1-2 rum och ligger i Botkyrkabyggens vanliga hus. Dessa hyrs ut enligt samma princip som ungdomslägenheterna ovan, fördelade på olika åldersgrupper och med kontrakt på max 4 år.
Botkyrkabyggen har två olika system för lägenhetsunderhåll, behovsanpassat lägenhetsunderhåll (BLU) och valfritt lägenhetsunderhåll (VLU). BLU innebär att Botkyrkabyggen ansvarar för underhållet inne i lägenheterna utifrån en behovsprövning. Under en behovsprövning tittar vi på och gör en bedömning av skicket på hela bostaden och tar ett beslut efter det.
Hyresgäster som har VLU ansvarar själva för underhållet i bostaden mot ett avdrag på hyran. Har du VLU finns raden "Avdrag inre lägenhetsunderhåll" på din hyresavi.
Se Säga upp hyreskontrakt.
Till en del av våra lägenheter i bottenplan hör en uteplats. Du som har en egen uteplats ansvarar också för att sköta om den. Du ska bland annat:
- Klippa gräsmattan.
- Rensa rabatter.
- Finns en häck ska den klippas varje år.
Det är inte tillåtet att använda uteplatsen som förvaringsplats. Det ser skräpigt ut och drar till sig skadedjur.
Botkyrkabyggens uthyrningspolicy är beslutad av bolagets styrelse och har sin grund i bland annat Botkyrka kommuns ägardirektiv till företaget och lagen om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag.
Den sökande som har längst kötid av de som anmält intresse för en viss lägenhet och uppfyller Botkyrkabyggens krav kommer att erbjudas bostaden. Den som söker, samt eventuell medsökande, måste avse att bo stadigvarande i lägenheten.
V
Har du valfritt lägenhetsunderhåll innebär det att du själv bestämmer hur ofta lägenheten ska underhållas. Du bekostar också underhållet själv. För det får du ett avdrag på din hyra vilket syns på din hyresavi som "Avdrag inre lägenhetsunderhåll".
När det är soligt och varmt ute blir det också varmt inne. Men det finns saker du själv kan göra för att det ska bli svalare i din lägenhet.
- Stäng ute solen och värmen genom att dra ner persienner och dra för gardiner när solen ligger på.
- Håll fönster och balkongdörr stängda under dagen när luften är varmare ute än inne. När temperaturen sjunker och luften är svalare går det bra att öppna fönstren för att få in svalare luft i lägenheten. Ordna korsdrag genom att öppna fönster i två rum så luften kan röra sig mellan.
- Stäng dator, TV och andra elektriska apparater (de utstrålar värme när de är igång) när de inte används och låt dem inte stå i stand by-läge.
- Prova att ställa en skål med is framför en fläkt för att kyla ned luften i rummet.
Om din lägenhet har fönsterventiler ska de hållas öppna (även när det är kallt ute). Annars fungerar inte ventilationssystemet. Öppna genom att trycka de små spakarna sidledes. Frånluftsventiler hittar du vid taket i kök och badrum. Tilluftsventiler är placerade på ytterväggar, vid taket eller bakom elementen.
Har du en ventil ovanför spisen i köket ska den bara vara öppen när du lagar mat.
Botkyrkabyggen har ett visselblåsarsystem. Det är till för att man anonymt skall kunna anmäla misstankar om fusk och bedrägerier inom bolaget (till exempel mutor och korruption).
Handläggningen av anmälningar ligger hos en extern, oberoende part i form av en separat grupp som endast sysslar med denna typ av frågor hos vår revisionsfirma. Botkyrkabyggen får inte enligt lag undersöka och kan inte heller ta reda på vem som lämnat tips.
Anmälan sker via en länk på Botkyrkabyggens webbplats som går till en extern webbplats dit anslutningen är krypterad.
De vitvaror som finns som standard i din lägenhet är kyl/frys samt spis. Vill du ha diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare kan du beställa detta som tillval. Då läggs en extra kostnad på din månadshyra.
Se Löss.
Ö
Vill du överlåta din lägenhet måste ansökan om överlåtelse lämnas in till och bli godkänd av Botkyrkabyggen innan du som överlåter kan söka en ny bostad hos oss. Söker du bostad innan ansökan lämnats in kommer ditt avtal sägas upp i samband med att du får en ny lägenhet.
Grundprincipen enligt § 33-34 Hyreslagen är att hyresvärden måste godkänna att hyresrätten till en bostad överlåts. En förutsättning för överlåtelse är att personen du önskar överlåta till är närstående till dig och att ni har sammanbott varaktigt. Enligt praxis krävs ca 3 års sammanboende för att det ska räknas som varaktigt. Vid dödsfall kan överlåtelse godkännas även vid kortare sammanboende.