Vi vill skapa trivsamma, attraktiva och välmående stadsdelar där våra hyresgäster känner sig trygga. En av Botkyrkabyggens insatser för ökad trygghet och trivsel för dig som bor hos oss är vår metod, Trygga Hus. Trygga Hus innebär en trygghetsbedömning av våra fastigheter.

Så här går det till när vi implementerar Trygga Hus i din port

1. Vi påbörjar arbetet med informationshämtning och analys. I detta ingår även att inhämta hyresgästernas synpunkter, statistik över klotter, skadegörelse och eventuell brottslighet eller oroligheter.
  2. Därefter genomförs platsbesök där vi utifrån en checklista granskar cirka 100 punkter med bland annat belysning, skalskydd, dörrar/lås, renhållning, informationstavla med mera.
  3. Vi arbetar även med insatser för att motverka olovlig andrahandsuthyrning.
  4. Därefter görs en bedömning och en underhållsplan tas fram med åtgärder.
  5. När samtliga åtgärder är genomförda genomförs ytterligare ett platsbesök med en slutbedömning.
  6. När trapphuset blir godkänt sätts ett märke upp i porten som visar att huset är godkänt som ett Tryggt Hus.

Trygghetsarbete

Trygghetsbedömning av fastigheter är ett koncept som bygger på en metod som har använts med gott resultat hos andra fastighetsägare. Vi arbetar utifrån teorin att inbjudande, rena och ljusa miljöer minskar skadegörelse och nedskräpning samtidigt som trivseln och tryggheten ökar hos de boende.

Våra insatser tillsammans med de boende ska leda till väl omhändertagna och trygga områden, trapphus och hem.

Har du frågor eller önskar mer information, kontakta trygghetsansvarig Tony Baptiste 08-53069315.