Så här söker du lokal

Botkyrkabyggen har lokaler för olika typer av verksamhet, till exempel företag, föreningar och organisationer.

Våra lokaler är indelade så här:

• Kommersiella lokaler - som affär, kontor, servering, vård och omsorg m.m. Hyresgästen är oftast ett företag - i lokalen bedrivs en affärsmässig verksamhet.
  • Föreningslokaler - för förenings- eller annan ideell verksamhet. Hyresgästen är oftast en förening eller studiecirkel.
  • Lager - lager, förråd eller hobbyverkstad. I första hand hyr vi ut till våra boende och entreprenörer i området, i andra hand till övriga hyresgäster och i tredje hand till sökande som inte är bostadshyresgäster.

För att vi ska kunna erbjuda dig en lokal ska du uppfylla följande

• För att hyra en kommersiell lokal ska du ha ett registrerat företag, t ex ett aktiebolag, handelsbolag eller en enskild firma.
  • Din verksamhet skall vara lämplig för lokalen och för området där lokalen finns.
  • Du ska ha god ekonomi och kreditvärdighet och inga betalningsanmärkningar.
  • I vissa fall kräver vi kanske en ekonomisk säkerhet som bankgaranti eller deposition, till exempel om ditt företag är nystartat.

Så här anmäler du intresse för en lokal

Vårt system för förmedling av lediga lokaler via hemsidan är under uppbyggnad.
Tills det nya systemet är på plats kan du som söker en lokal för din verksamhet mejla en intresseanmälan.

När du mejlar oss vill vi veta:

• Organisationens/föreningens namn
  • Organisationsnummer
  • Kontaktuppgifter till dig som ansöker (namn, adress, e-post, telefon)
  • Vilken typ av verksamhet ni vill bedriva i lokalen
  • Vilket/vilka områden söker ni lokal i
  • Önskad ungefärlig storlek på lokalen

Observera att vi inte tillämpar köpoäng vid förmedling av lokaler, utan det som är avgörande är verksamhetens art i den aktuella lokalen och området.

Mejla kommersiell förvaltare

Förråd för hyresgäster

Mindre förråd i bostadsområdet, under 30 kvm, hyrs ut av fastighetsvärden. För kontakt med din fastighetsvärd, gå in på Mina sidor och välj "Nytt ärende". Under "Kontakta mig gällande" kan du välja "Nytt förråd". Du kan också ringa vår kundservice.

Överlåta verksamhet

Uppsägning av lokalavtal

Skötsel och underhåll av lokal

Frågor och svar om lokaler