
Har du frågor om de tillval du kan göra till din bostad? Här nedan hittar du frågor som vi ofta får. Hittar du inte svaret på din fråga, kontakta kundservice.
Frågor om tillval
Hur beställer jag tillval?
Du gör din beställning genom att kontakta kundservice via mejl på info@botkyrkabyggen.se eller via telefon på 08-530 694 90.
Kan jag beställa ett tillval som jag redan har?
Har du exempelvis redan en säkerhetsdörr som tillval idag så kan du inte beställa en ny säkerhetsdörr trots att de nyare har en högre säkerhetsklassning.
Kan jag ångra min beställning?
När du signerat avtalet är det bindande och du kan inte ångra dig.
Hur betalar jag?
Betalningen sker genom ett månatligt hyrestillägg.
När börjar jag betala?
När arbetet är slutfört återrapporterar entreprenören detta till Botkyrkabyggen, och det är först därefter du börjar betala hyrestillägget.
Hur länge betalar jag?
Betalning för ett permanent val är inte tidsbegränsad. I priset ingår löpande underhåll och utbyte vid behov.
Hur länge gäller priset?
Priserna för tillval uppdateras varje år i samband med den årliga hyresjusteringen. Det pris som visas i beställningslistan gäller alltså fram till nästa hyresjustering.
När blir det klart?
Efter att avtalet är påskrivet kommer entreprenören att kontakta dig för att påbörja arbetet. Leveranstiden beror på valet av produkt. Exakt besked får du i samband med beställningen. Just nu har vi leveransförseningar på vissa vitvaror på grund av pandemin.
Vad händer när produkten måste bytas ut?
Då byts den av Botkyrkabyggen.
Vad händer om jag själv orsakar en skada på tillvalet?
Om du orsakar en skada på tillvalet så står du för kostnaden för reparationen.
Hur sätter Botkyrkabyggen priserna?
Priserna motsvarar de kostnader Botkyrkabyggen har för material och produkt, installation, underhåll, administration samt ränta.
Äger jag de produkter jag har beställt?
Nej, produkterna tillhör bostaden och ägs av Botkyrkabyggen. Du får alltså inte ta med dig dina tillval när du flyttar. Ditt tillval som tillförts bostaden övertas av nästa hyresgäst.
Kan jag beställa produkter när som helst?
Du kan göra en beställning i stort sett när som helst, dock inte under hyreskontraktets uppsägningstid. Det som krävs för att du ska kunna göra en beställning är att du är kontraktsinnehavare och inte har skulder till Botkyrkabyggen. Inför stambyte stoppas även beställning av tillval som exempelvis förberedelse för diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.
Hittade du inte svaret på din fråga här?
Kontakta oss