I det här numret av nyhetsbrevet:
|
Nu kan du hämta en ny låsbricka när det passar dig
Har du tappat bort en låsbricka eller behöver du fler? Från och med den 1 december 2021 hämtas nya låsbrickor ut på närmaste PostNord utlämningsställe, vilket innebär att du kommer att kunna hämta ut din låsbricka även under kvällar och helger. När det passar dig helt enkelt.
Behöver du en ny låsbricka kontaktar du kundservice på telefon 08-530 694 90. Den skickas sedan med rekommenderat brev och kostar 250 kr.
|
|
På Tors väg 1-15 och 2-16 renoverades fasaderna.
VAD HÄNDE I NORSBORG UNDER 2021?
Snart är 2021 över. Trots pandemin och allt som den har medfört har en hel del hunnit hända i Norsborg under året.
Vi har under året arbetat med vår senaste trygghetssatsning Trygga Hus, som innebär att vi gör en trygghetsbedömning av våra hus. Arbetet med Trygga Hus pågår just nu på Hundhamravägen 1-7.
Taket är en viktigt del av husets konstruktion som ska skydda det mot väder och vind. På Tors väg 4-8, 9-13 och 12-16 bytte vi ut taken under våren och sommaren. Arbetet med att renovera husens fasader har fortsatt under året. Bland annat på Tors väg 1-15 och 2-16 och Frejs väg 1-15. På Friggs väg 12-16 målade Graffiti Stockholm på uppdrag av Botkyrkabyggen en gigantisk färgsprakande muralmålning på ena sidan av huset i höstas.
Även upprustningen av våra gårdar har fortsatt. Lokes väg 1-15 och Höders väg 2-16 har fått ny lekutrustning, nya sittplatser och nya planteringar. Utöver det har vi haft bomöten tillsammans med er hyresgäster under våren och hösten. Påskharen kom på besök och delade ut godis till barnen på påskovet, flera Kul på lovet-aktiviteter arrangerades under sommaren både i Norsborg och övriga områden och mycket annat.
Nästa år fortsätter vi arbetet med att skapa ett tryggt och trivsamt Norsborg.
Upp ↑
DÅ NÅR DU OSS LÄTTAST
Slipp långa telefonköer genom att ringa på tider då det är färre som kontaktar oss.
Att sitta i telefonkö kan vara riktigt tröttsamt och tidsödande. Vissa tider på dygnet är det fler som ringer till oss samtidigt, liksom i början av månaden och i samband med in- och utflyttning. För att snabbt få hjälp med ditt ärende och undvika långa köer, passa på att kontakta oss under de tider då vi generellt sett har kortare väntetider.
För att göra det enklare för dig har vi tagit fram en illustration som visar när det generellt sätt är lättare att komma fram, lite svårare att komma fram och svårt att komma fram. Du hittar den även under Kontakta oss på www.botkyrkabyggen.se.
Många ärenden kan du själv hantera på Mina sidor som att göra felanmälan, boka tvättstuga, anmäla intresse för lediga bostäder eller parkeringsplatser och se din hyra. Då slipper du telefonkön helt och hållet och sparar tid.
KÄNNER DU TILL TRIVSELREGLERNA?
Enligt hyreslagen ska hyresgästen se till att grannarna inte utsätts för störningar. För att alla ska trivas hos oss är det viktigt att följa våra trivselregler. Det ligger till exempel på ditt ansvar som hyresgäst att:
- se till att avfall sorteras och slängs på rätt sätt.
- anmäla fel och brister i bostaden.
- respektera rökförbudet i alla gemensamma utrymmen.
- inte spela hög musik efter kl. 22.
- inte grilla med öppen låga på balkong eller nära husen.
- undvika att spola i kranar och toalett sen kvälls- och nattetid.
Här hittar du samtliga trivselregler.
Upp ↑
|
VAR RÄDD OM DIG OCH ANDRA
Det kan vara praktiskt att förvara barnvagnen eller cykeln i trapphuset eller att ställa ut en kartong eller en soppåse som ska slängas senare utanför lägenhetsdörren. Men faktum är att saker som står i trapphuset kan innebära livsfara för dig, din familj och dina grannar vid exempelvis en brand. Därför får du inte förvara något i trapphuset, inte ens kortare stunder. Trapphuset är en utrymningsväg. Saker som förvaras där hindrar inte enbart framkomligheten och försvårar arbetet för räddningstjänsten. Om de börjar brinna kan farliga gaser uppstå som kan hindra människor från att ta sig ut ur ett brinnande hus.
nya rollen på plats i norsborg
Nu är de nya fastighetsvärdarna på plats i Norsborg. Några ansikten känner du igen sedan tidigare, andra är nya. Fastighetsvärdarna ansvarar för de inre och yttre miljöerna i våra områden. rollen innehåller arbetsuppgifter från de tidigare bovärds- och miljövärdsrollerna.
|
|
bus eller mellanmål?
Under höstlovet fick Norsborg besök av några läskiga varelser. De visade sig dock vara ganska snälla då de bjöd barnen på både mellanmål och en godispåse. Under hösten har vi även haft bomöten i Norsborg. Bomötet är ett bra tillfälle för dig att träffa Botkyrkabyggens medarbetare som arbetar i ditt område och att komma med synpunkter och idéer.
|
|
BELYSNING FÖR MYS OCH TRYGGHET
I år satsar vi ännu mer på julbelysningen i Norsborg. Förutom på husen på Hundhamravägen har vi satt upp belysning på samtliga komplementhus på våra gårdar. Att du känner dig trygg där du bor är viktigt för oss. Och bra belysning är en viktig trygghetsfaktor, särskilt under årets mörka månader. Vi fortsätter att sätta upp ny belysning i området på de platser som känns mörka och otrygga.
|
NU ÅTERSTÄLLS GARAGET
Arbetet med att återställa garaget på Skarpbrunnavägen efter branden pågår. Det beräknas vara klart i februari 2022. Stort tack för ert tålamod under den här tiden!
På Lokes väg har vi haft problem med stora vattenpölar vid regn och snösmältning. Därför har vi valt att helt lägga om de asfalterade ytorna där för att komma åt problemet. På andra ställen där det funnits potthål, gropar i vägbanan, har vi asfalterat om.
Upp ↑
|
RÅTTSÄKRINGEN FORTSÄTTER
Kampen mot råttorna fortsätter i Norsborg. Vi arbetar med att råttsäkra fastigheterna genom att ta bort buskar och annan växtlighet i närheten av husen.
Råttor är skadedjur som är svåra att bli av med och det är viktigt att vi alla hjälps åt. Det du kan göra är exempelvis att slänga soporna direkt i behållarna, ställ dem inte på marken bredvid, och undvika att lägga ut mat till fåglarna.
Upp ↑
|
rING 08-530 694 90 SÅ HJÄLPER VI DIG
Nu är det enklare för dig att få tag i rätt person på Botkyrkabyggen. Oavsett om du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan, har problem med skadedjur eller vill anmäla en störning ringer du ett och samma nummer så hjälper vi dig. Telefontiderna är mån-tors 8-16 och fre 8-15. Akuta felanmälningar tas emot dygnet runt.
|
|