Suchart lagar skador och bygger förtroende
När en skada uppstår i en lägenhet är det inte bara åtgärden som räknas – utan också hur den kommuniceras. Botkyrkabyggens projektledare Suchart vet att tydlig och omtänksam dialog med hyresgästerna är avgörande när vardagen vänds upp och ner.
Suchart kliver ur Botkyrkabyggens bil utanför ett flerfamiljshus i Alby. Här har ett äldre par fått flytta till en ersättningslägenhet efter en stor vattenläcka som skedde när de var bortresta. Deras lägenhet måste renoveras, vilket kan ta ett par månader.
Just nu håller Suchart på att undersöka vad läckan berodde på. Troligen har ett stopp bildats i den centrala köksstammen efter att boende i huset har spolat ner fett och olja från matlagning i vasken.
– Här måste vi som företag vara tydliga och kommunicera för hyresgästerna att man inte får hälla matfett eller olja i rören. Vi måste försöka förebygga sådana här problem, säger han.
Suchart är byggnadsingenjör och arbetar som projektledare för fastighetsutveckling på Botkyrkabyggen. Han utvärderar skador och samordnar budgetar och entreprenörer.
Kommunikation lika viktigt
Hans tekniska kunnande är bara en del av rollen. En annan betydelsefull del är kommunikationen med hyresgästerna som drabbats av skador i sina lägenheter.
Att kommunicera omfattande insatser där flera aktörer är inblandade och som gör hyresgästens vardag obekväm under längre perioder kräver en del eftertanke. I Botkyrkabyggens bostadsområden bor det också många personer med ett annat språk än svenska som modersmål.
Att tydligt förklara vad som hänt, vad som ska göras och när det blir klart på ett sätt som gör att alla förstår och får möjlighet att planera för det oväntade är av största vikt, menar Suchart.
Trevligt möte med hyresgäster
I Tumba ska Suchart se till att en fuktskada har åtgärdats ordentligt. Efter några veckor med en varmluftsfläkt i lägenheten är fukten borta och väggen är fint målad, noterar han.
Paret som hyr lägenheten är hemma och blir glada av att träffa honom. De bjuder på godis och ställer frågor om det kommande stambytet.
– Jag brukar ta god tid på mig och försöker förklara allt för kunderna noggrant och de brukar uppskatta det, konstaterar Suchart.