Tack för att ni hjälper oss att bli bättre!
Under 2020 deltog många av Botkyrkabyggens hyresgäster i en undersökning. Syftet var att vi ville ta reda på hur du som hyresgäst uppfattar Botkyrkabyggen. För första gången skickades enkäten ut till alla våra ca 10 800 hushåll och 45,50 procent av er valde att delta. Tack till er alla för de värdefulla synpunkterna. Undersökningen är ett viktigt verktyg i vårt arbete med att ge dig ett ännu bättre boende. Nedan ser ni en kort sammanfattning av resultatet från samtliga områden samt vilket fokus vårt förbättringsarbete framåt kommer att ha:
Service- och produktindex
Undersökningen är uppdelad i service- och produktindex, där serviceindex mäter och sammanfattar hur ni hyresgäster upplever Botkyrkabyggens service.
Produktindex mäter och sammanfattar vad ni tycker om lägenheten, övriga gemensamma utrymmen och utemiljön.
Ju högre siffra desto bättre betyg.
Så tycker ni hyresgäster om servicen (serviceindex)
På frågedelen om att ta kunden på allvar kan vi se att 81 procent av er är nöjda. Även om det är ett gott betyg så ser vi att resultatet gått ner (med -3,5 procentenheter) från 2019 års undersökning. Vi ser att merparten av det här beror på vår tillgänglighet och vårt serviceerbjudande, där vi under pandemin varit tvungna att lägga om en hel del av vår service till nya, alternativa sätt att genomföra vårt uppdrag.
I frågedelen som handlar om att hyresgästen får hjälp när det behövs ser vi att resultatet på frågor gällande att få felet reparerat inom rimlig tid har sjunkit till 72 procent (jämfört med 77,5 procent 2019). Det här tror vi att beror på de åtgärder som vi var tvungna att göra i samband med pandemins utbrott, där tiden mellan felanmälan och åtgärd utökades.
Totalt sett ger dock en stor majoritet av er – 80 procent – oss fortsatt ett bra betyg på frågedelen som berör hjälp när det behövs.
Så tycker ni hyresgäster om lägenheten, allmänna utrymmen och utemiljön (produktindex)
Generellt ser vi att årets resultat gällande betyg på lägenheten, de allmänna utrymmen och utemiljön ligger i nivå med 2019 års resultat: 74 procent nöjda hyresgäster.
Nästa steg
Utifrån era synpunkter har vi valt ut ett antal förbättringsområden, som vi kommer fokusera på under våren:
- Information och kommunikation
Vi kommer att jobba med information och kommunikation om vad som kommer att hända i våra områden och fastigheter, både vad det gäller underhållsarbete samt aktiviteter.
- Hjälp och kontakt
Vi kommer arbeta med att se över hur vi kan utveckla vår tillgänglighet, service och sätt att nå oss – både för att stärka upp alternativ under pandemin, men även för att utveckla vår service långsiktigt.
- Förvaltning i världsklass
Som ett led i vårt arbete mot en förvaltning i världsklass kommer vi fortsätta med vårt systematiska arbete inom trivsel och trygghet samt arbete enligt våra ledord Helt, Rent och Snyggt.
I början av sommaren kommer vi erbjuda er möjlighet att igen tycka till om hur väl vi då hittills lyckats med vårt arbete inom de här områdena, genom deltagande i en mindre digital pulsundersökning.