Det är den Internationella kvinnodagen. I en lägenhet på Krögarvägen i Fittja har 35 kvinnor och tjejer samlats för att vara med på en kick-off för Konstkubens tredje projekt; Systrarnas konst. De flesta är från Fittja och flera är anställda på Botkyrkabyggen via arbetsmarknadsprojektet Qvinna i Botkyrka. I en ände av rummet sitter tre generationer av en och samma familj samlad.
– Jag har sett fram emot det här projektet lika mycket som mamma, utbrister en av familjens yngre medlemmar.
T.v. Systrarna tar för sig av kick-offens pizza- och fruktbuffé.
T.h. Saadia Hussain lyssnar på en av systrarnas presentation av sig själv.
Efter att projektets konstnärliga ledare Saadia Hussain har hälsat alla välkomna presenterar sig varje person i lokalen. En känsla av gemenskap löper som en röd tråd genom presentationen. När kvinnorna från projektet Qvinna i Botkyrka beskriver sig själva som en stor familj inflikar Saadia att deras familj kommer att bli ännu större, medan hon blickar runt på alla medsystrar i rummet. Bakom Saadia står tre tolvåriga tjejer och bredvid henne sitter mormodern till två femtonåriga tjejer, som har placerat sig framför henne på golvet.
T.v. En syster vars tröja förmedlar budskapet "Female equals future" ("Kvinnor är framtiden")
T.h. Några av kvinnorna från Botkyrkabyggens arbetsmarknadsprojekt Qvinna i Botkyrka, tillsammans med arbetsledaren Konstantina Chatzoudis
Saadia Hussain presenterar projektet, visar upp bilder och filmer från Konstkubens tidigare projekt och delar ut en projektplan med planering. Kvällen som började med en förväntan inför kick-offen slutar med en förväntan inför framtiden.
– Vi ska visa världen vad som händer i Fittja och göra konst om hur det är att vara tjej och kvinna, säger Saadia Hussain när hon avslutar sin presentation.
Om Systrarnas konst
Systrarna kommer att träffas under sju lördagar framöver och medverka i idéverkstäder och målarverkstäder. Konstverket planeras invigas i början av sommaren och kommer att pryda en av Konstkuben i Fittjas väggar under en tid framöver.
|